Home Novel Cinta SORRY, AKU BUKAN DIA!
SORRY, AKU BUKAN DIA!
16/6/2014 13:18:23
21,815
Kategori: Novel
Genre: Cinta
Bab 10


SYUKUR! Itu yang terlepas di dalam minda Hazry sebaik sekotak pensil warna baharu buat Hana Maisarah berada di dalam tangan kanannya. Ada hikmah-NYA tinggal serumah dengan Halim. Rupanya cinta hati Halim, Nora adalah penyelia di JS Quickmart, sebuah kedai serbaneka di Jalan Klang Lama. Dialah yang menolong tadi. Membuka semula pintu kedai yang sudah tamat waktu operasi hanya untuk seorang pelanggan bernama Hazry Mikail.

“Minum air ni, Hazry. Kejap lagi kita dah kena masuk tidur. Pukul 3.30 pagi ni…” kata Halim sambil meletakkan segelas air masak di meja hadapan Hazry.

“Terima kasih, Lim. Dapat duitclaim nanti, aku belanja kau dan Nora makan ya?” janji Hazry.

“Kalau kau yang belanja, aku tak nak. Tapi kalau Hani Mariya…Memang kebaboom!”Baru hari ini dia berpeluang melihat Hani Mariya di depan mata. Walaupun tidak bersolek atau berhias, wanita itu memang cantik untuk dipandang.

“Engkau sebut lagi perkataan tu ya…” tegur Hazry kegeraman. “Kau dah lupa, Lim? Dia tu isteri orang. Berapa kali aku nak cakap?”

Halim hanya tersengih. “Dia sakit apa, Hazry? Lain macam aje aku tengok…”

“Puan HM sihat. Dia terkejut sikit aje,” jawab Hazry. Dia tidak lupa isi kandungan perjanjian yang dikepilkan bersama surat setuju terima jawatan yang ditandatanganinya sebelum mula bekerja. Hal Hani Mariya adalah hal sulit.

“Hmm… Macam tak percaya pulak,” balas Halim.

“Eh! Dahlah… aku nak tidur ni. Takut esok tak jaga, haru hidup aku…” sahut Hazry tidak mahu berbual panjang. Rahsia Hani Mariya mesti dijaga rapi. Bingkas dia bangun. “Baby!” panggilnya pada kucing yang kian manja. Terkedek-kedek kucing itu berjalan mengikut Hazry masuk ke bilik tidur. Dia ada tempat khas untuk lena setiap malam, di hujung kaki ‘sayang’nya.


ESOKNYA, wajah terdesak Hani Mariya menyambut kehadiran Hazry. Bila beg plastik berisi sekotak pensil warna diserahkan, reaksi Hani Mariya terus berubah menjadi ceria. Berlarian dia masuk ke dalam rumah sambil menjerit memanggil anaknya.

Hazry yang memandang merasa lega.

“Hana ucapkan terima kasih pada awak, Hazry,” ucap Hani Mariya pada Hazry sebaik kereta bergerak keluar dari perkarangan rumah agam Haji Umar.

Hazry yang memandu hanya mengangguk dengan senyuman sekilas.

Hani Mariya terus menyandar dengan tenang. Dia masih keletihan kerana tidak cukup rehat. Malam tadi, dia tidak mampu tidur kerana risau memikirkan Hazry berjaya mencarikan pensil warna buat Hana Maisarah atau tidak. Dia hanya duduk termenung di ruang tamu. Tidak tahu apa yang patut dibuat. Hendak dihubungi Hazry, dia tidak ada nombor telefon bimbitdrivernya. Hendak ditanya pada Haji Zaini, hari menginjak pagi dan tentunya akan menganggu lena orang tua itu.

“Mummy, Hana suka Uncle Hazry.”

Bisikan Hana Maisarah di telinga buat Hani Mariya tersenyum. “Memang patut Hana suka Uncle Hazry. Dia tolong mummy carikan pensil warna untuk Hana. Tengok mata dia merah sebab tak cukup tidur. Kesian dia…” sahut Hani Mariya perlahan. Wanita ini mahu anaknya belajar erti menghargai pertolongan orang.

Hazry yang turut mendengar kata-kata itu, hanya menyimpan senyuman kelegaan dalam diam. Ya, matanya memang merah kerana kurang mendapat tidur. Dan mata yang merah itu ditutupnya rapat-rapat semasa dia memegangkan payung buat Hani Mariya di patio tepi galeri. Sengaja Hazry merehatkan mata biarpun dia tidak tidur sebenarnya.

“Saya nak ucapkan terima kasih sebab awak menyelamatkan saya malam tadi,” ucap Hani Mariya tanpa menoleh pada lelaki tinggi lampai di belakangnya.

Hazry hanya membuka mata sesaat. Melihat Hani Mariya tidak memusing tubuh, dia menutup mata semula. “Itu tugas saya, puan…”

“Berapa ringgit saya hutang awak, Hazry?” soal Hani Mariya. “Untuk pensil warna…”

Hazry menggeleng biarpun Hani Mariya tidak memandangnya. “Pensil warna itu tidak perlu dibayar, puan. Hadiah saya buat Hana.”

Berjeda lama Hani Mariya sebelum menyambung bicara, “Malam tadi, saya minta tolong Pak Ni sebenarnya…”

“Pak Ni dah bersara, puan. Saya yang mengambil alih semua tanggungjawab dia sekarang.”

“Awak mesti rasa saya perempuan yang menyusahkan…” kata Hani Mariya. Perlahan suaranya. Cukup-cukup sahaja untuk Hazry mendengar.

“Puan berhak untuk susahkan saya kerana saya dibayar gaji untuk membantu puan sebaik mungkin selain menghantar puan ke mana sahaja,” jawab Hazry. Dia perlu meyakinkan Hani Mariya agar wanita itu tidak menyusahkan pak andaknya lagi.

“Makin Hana besar, makin macam-macam perangai dia…” adu Hani Mariya. “Makin macam-macam juga yang dia minta.”

“Saya sentiasa ada untuk puan…”

“Suami saya pula sakit. Dia lumpuh dan berkerusi roda. Jika tidak, pasti dia yang keluar untuk mencari keperluan anak kami…” kata Hani Mariya. Dia tidak mahu Hazry salah sangka pada suaminya.

“Saya faham, puan.”

“Tak semua orang faham, Hazry,” adu Hani Mariya lagi. Lelah dia dengan apa yang berlaku.

“Jangan risau, puan,” jawab Hazry sambil membuka mata dalam sesaat sekali lagi. Manalah tahu dia boleh melihat wajah anak majikannya. Tetapi, tidak! Hanya belakang tubuh wanita itu sahaja yang dia nampak di depan mata. “Itu semua cukup untuk saya faham dan puan tahu saya faham.”

Hani Mariya meneruskan kerjanya. Bermain dengan warna. Hazry juga begitu. Memegang erat batang payung biarpun matanya tetap tertutup rapat.

Sebenarnya, peristiwa itu buat Hani Mariya tahu dia boleh mempercayai Hazry. Sebagaimana dia mempercayai Haji Zaini, Jehan, Jasni, Mak Som dan Bibik Susanti. Beberapa orang insan yang menjadi tunjang hidupnya dalam menjalankan tanggungjawab sebagai isteri, ibu, pelukis dan pemilik galeri.


TENGAH HARI itu, Hani Mariya mengajak Hazry dan Jehan makan bersama. Dia mahu mengucapkan terima kasih kepada Hazry dan Jehan. Dia mengarahkan Jasni menjaga galeri. Secara kebetulan pula, Haji Umar tidak mahu ke mana-mana. Jadi, Hazry terus membantunya di patio.

“Jehan, awak asyik termenung aje. Kenapa?” soal Hani Mariya yang tenang merendam udangnya di dalam supsteamboat.

Jehan tersenyum tawar lalu segera menggeleng. Keseganan dia. Bimbang bosnya perasan dia merenung Hazry yang sedang terkial-kial menggunakanchopstick.

“Hazry, awak tak pernah makan gunachopstick, ya?” soal Hani Mariya pula.

Hazry menggeleng. Kali pertama dia masuk ke restoran sebegitu rupa. Mewah dan tentunya ada kelas. Makanannya macam-macam. Kena pula menggunakanchopstick. Aduh! Memang merana tapi dia cubakan juga. Jika bukan sekarang, bila lagi.

“Awak boleh guna garpu kalau awak mahu…” kata Hani Mariya. Sudu garpu diletakkan di sebelah mangkuk sup Hazry.

“Err… saya nak cuba gunachopstick ni dulu, puan. Kalau gagal juga, baru saya nak guna sudu garpu. Kalau tak belajar sekarang, sampai bila-bila saya tak pandai.Better late than never…” Tenang saja wajahnya. Tiada riak segan biar ada dua orang wanita jelita yang setia melihat kecanggungannya.

“Jehan, awak ajar Hazry…” arah Hani Mariya.

Jehan tersenyum simpul. Cepat sahaja dia mencapaichopsticknya. “Macam ni…”

Dan Hazry memang anak murid yang terang hati. Seminit dua, dia mula menggunakan alat itu dengan cara yang betul. Semakin lama, dia semakin cekap.

“Awak dah pandai, Hazry!” puji Hani Mariya.

Hazry tersenyum puas. Kini, giliran dia yang senang hati merendam udang seperti yang Hani Mariya lakukan awal tadi.


SELESAI makan, mereka berjalan keluar. Jehan memegangkan makanan yang dibungkus untuk Jasni. Mereka berhenti di tepi untuk melintas jalan ke kereta yang diletakkan tidak jauh dari situ.

Vroooommmm!!!

Sepantas kilat sebuah motosikal melepasi mereka lalu meragut beg tangan Jehan. Jehan yang turut tertarik sama terus terpelanting ke tengah jalan.

“Jehannnn!!!” jerit Hani Mariya yang terkejut.

“Hoiii!!!” jerit Hazry pada si penunggang yang sudah menjauh. Merah mukanya menahan marah. Ingin dia mengejar namun jeritan Hani Mariya buat dia berfikir dua kali. Sedetik kemudian, dia pantas mendekati tubuh Jehan di tengah jalan. Wanita itu sudah terbaring kaku. Ada darah di belakang kepalanya. Hazry memandang pula ke arah Hani Mariya. Wanita itu pula sudah menggeletar seluruh tubuh. Saat itu Hazry tahu, bukan sahaja Jehan, Hani Mariya juga sedang bermasalah.

Dengan dibantu beberapa orang pekerja restoran, Jehan dibaringkan di kerusi belakang BMW 7 Series. Hani Mariya pula didudukkan di hadapan. Hazry segera memandu.

Panik! Memang panik! Sudahlah Jehan masih terbaring kaku. Hani Mariya di sebelahnya juga menggigil semacam. Nafasnya mula tersekat-sekat.

“Puan, sabar ya,” pujuk Hazry. Hospital memang dekat. Tetapi jalan teramat sesak. “Tarik nafas panjang-panjang…”

“Je… Je… Jehan…” Suara Hani Mariya tersekat-sekat.

“Puan, jangan risaukan Jehan. Kita selamatkan Jehan sama-sama. Saya ada… Puan pun ada…”

“Al… Lah… ALLAH… hu…” ucap Hani Mariya dalam nafas yang sesak.

Hazry mengerutkan dahi. “Oh! Puan nak saya baca ayat Kursi?”

“Al.. Lah… ALLAH… hu…” ulang Hani Mariya sambil mengangguk. Tangannya kejap memegang lengan Hazry.

Hazry menarik nafas panjang. Dia membaca ayat Kursi sama seperti semalam. Perlahan dalam nada yang cukup mendamaikan. Sebagaimana arwah ibunya selalu melafazkan ketika berzikir. Lega dia kerana Hani Mariya mengingatkannya tentang itu. Dalam hatinya, dia memohon ALLAH mempermudahkan urusan mereka.

ALLAH maha mendengar dan maha mengasihani. Seorang polis trafik yang menunggang motosikal berkuasa tinggi berhenti betul-betul di sisi kenderaan mereka.

“Assalamualaikum, tuan,” ucap Hazry sebaik menurunkan cermin dalam kesesakan jalan raya yang tidak bergerak. “Saya perlu bantuan untuk ke hospital.” Tangannya menunjukkan ke arah belakang.

Pegawai itu menoleh. Dia memandang sekilas pada tubuh Jehan yang terbaring kaku. Darah merah di sana sini. “Ikut saya…” arahnya seraya siren dibunyikan. Laluan diberikan dan Hazry memandu penuh hati-hati mengikut arah mana yang dibawa pegawai polis itu tadi.

Akhirnya mereka tiba di hospital. Jehan terus dimasukkan ke wad kecemasan. Para doktor terus sahaja merawatnya. Jangkaan doktor, Jehan akan selamat. Hazry juga terus memaklumkan hal itu pada Haji Umar dan Jasni. Haji Umar meminta bantuan Haji Zaini menjemput Hani Mariya. Jasni pula segera menghubungi keluarga Jehan.

Selesai menguruskan apa yang perlu, Hazry hanya duduk di ruangan menunggu sambil menemankan Hani Mariya yang masih bersisa kepanikannya.

“Minum, puan,” pujuk Hazry. Sebotol air mineral diunjukkan. “Cik Jehan okey. Puan jangan bimbang…”

“Saya tak membantu awak, kan?” soal Hani Mariya sambil menggeleng. Tentu sahaja dia merasa kesal. Nampaknya dia seperti mengeruhkan keadaan, menyesakkan suasana dan menambah masalah.

Hazry tersenyum memandang wanita itu. Lembut pandangannya. “Puan bantu saya. Puan ingatkan saya, apa yang saya patut buat untuk bantu puan…”

Mereka bertentangan mata. Itu kali yang pertama pada jarak sedekat ini.

‘Subhanallah! Cantiknya mata dia,’ puji Hazry di dalam hati. Namun, pujian itu mati tiba-tiba sebaik Hani Mariya mengalirkan air mata. Setitis demi setitis jatuh ke pipinya yang putih bersih.

Segera Hazry memalingkan muka. “Jangan menangis, puan. Saya ada. ALLAH juga ada. Itu semestinya…” pujuk anak muda ini.

Hani Mariya memaut lengan Hazry. Kepalanya diletakkan di bahu lelaki itu. Dia merasa sangat dilindungi. Sudah lama dia tidak merasainya.

‘Ya ALLAH! Aku dah salah cakap ke?’ soal hati Hazry yang sudah berkerut dahi.


Novel SORRY, AKU BUKAN DIA! kini telah pun berada di pasaran.


Saat Pena di Genggaman...

Iza Safiya


Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.