Home Novel Cinta THE REAL ME
THE REAL ME
Aira eddy
27/2/2019 17:06:51
2,666
Kategori: Novel
Genre: Cinta
PROLOG

PROLOG

Buku yang dibawa dipeluk kemas didada dengan langkah yang laju. Sepertiada seseoran yang mengejar. Syed Faliq Hadid tidak menoleh kekiri dan kekanan. Pandangannya sentiasa ditundukkan.

“Pap!”

Disebabkan asyik sangat menunduk,Syed Faliq melanggar sesusuk tubuh wanita yang sedang berbual. Wajahnya tidakdiangkat. Pandangan tetap ditundukkan.

“Sorry miss.”

Ucap Syed Faliq Hadid serayamelajukan langkah meninggalkan wanita yang dilanggar tadi.

“Hey there. Stop!”

Arah wanita itu. Jantung Syed Faliqberdegup kencang. Darah gemuruh datang tiba-tiba. Perlahan dia berpusing danmenunduk. Wanita yang berbaju paras peha itu datang mendekat pada Syed Faliq.

“Junior?”

Soal wanita itu. Syed Faliqmengangguk.

“Next time. apologise properly. Useyour manners. This is University of Oxford. If you don’t have manners, no needto graduate from this University”

Ucap wanita yang berlagak ala-ala matsalleh tu. Syed Faliq hanya menggangguk. Peluh keluar dari dahi. Wanita itumemandang pelik pada Syed Faliq.

“You may go”

Laju Syed Faliq meninggalkan wanitadi hadapannya dan berlari mencari tandas. Pantas tangannya mengeluarkan sebotol ubat. Dua biji pil di sua kemulut. Dia seolah-olah sedang menahan sakit. Dadanya ditekan berkali-kali.Mukanya basah dengan keringat. Matanya dihalakan ke cermin di dalam bilik air.Airmatanya keluar tiba-tiba.

….……………………………………………………..

Rumah Agam milik bapa Syed FaliqHadid penuh dengan kereta-kereta mewah. Ada keluhan berat yang sedang SyedFaliq lepaskan saat membuka pintu keretanya.

Syed Faliq menyelindungkan airmatanyadengan cermin mata hitam. Langkah dilajukan masuk ke dalam rumah. Rumah maksiatyang di bina oleh bapanya sendiri. Syed Faliq hanya menunduk.

“Hello Fal..”

Sapaan dari wanita-wanita upahanbapanya menerjah ke telinga Syed Faliq. Syed Faliq menutup telinganya danberlari menuju ke biliknya.

“Hey baby. What’s wrong with your son?Why he is so different. Not like you”

Ucap salah satu wanita mat sallehtersebut. Syed Falaq Hadif tersenyum sambil menikmati air syaitan di tangannya.Kepalanya digoyang-goyangkan mengikut rentak muzik yang dipasang kuat. Inilahyang jadi bila islam hanya atas nama. Hati sudah tidak takut dengan dosa.

“Prang!”

Kuat bunyi hentakan kaca yang berlagadengan lantai. Muzik yang di pasang kuat serta merta dimatikan.

“Why? Why?”

Soal wanita-wanita yang sedangmembuat maksiat dengan bapa Syed Faliq. Syed Falaq hanya memberikan senyumanpada wanita-wanita yang mula panik bila mendengar bunyi hentakan  yang begitu kuat dari tingkat atas.

“Don’t bother. Its normal.”

Ucap Syed Falaq lantas memberikanciuman kepada wanita yang duduk di sebelahnya.

….……………………………………………

4 tahun kemudian…

Angin dari Kota London menyapa pipiSyed Faliq Hadhid tika dia sedang duduk menghadap air terjun buatan manusiayang dijadikan perhiasan jalanan. Ada keluhan berat yang sedang dilepaskan.Sampul yang dipegang di tangan di buka. Kata – kata Dr Steward mula menerjahketelinganya. Syed Faliq resah.

‘I will transfer your health’s recordto my friend in Malaysia. He will continue your rehabilitation process. Bestrong!’

Kata-kata Dr Steward bermain-maindalam fikirannya. Mana mungkin dia akan meletakkan mana-mana perempuan dalamhatinya selepas apa yang terjadi pada Hanna Karina. Kejadian yang membuatkanSyed Faliq terpaksa tinggal di sesuatu tempat khas selama 2 tahun untukmemulihkan sakitnya.

Nafas ditarik panjang dan dilepaskan.Syed Faliq bangun dari tempat duduk dan mula berjalan ke tempat parkir kereta.Setelah dipaksa berkali-kali oleh ibunya, Syed Faliq akan pulang juga keMalaysia, walaupun keadaan badan masih belum mengizinkan. Kereta yang dipanduoleh Syed Faliq masuk ke lebuh raya. Fikirannya masih lagi melayang keranaterkenang nasib diri.

“Allah…” Ucap Syed Faliq panjang.

Pemanduan yang mengambil masa 40minit akhirnya sampai juga ke rumah agam milik bapa Syed Faliq. Sampul yangmengandungi record kesihatannya di simpan di dalam laci kereta. Syed Faliqkeluar dari kereta dan masuk ke dalam rumah.

Terpampang besar potret keluarga SyedFaliq dan keluarganya saat dia berumur 10 tahun. Tahun terakhir merekamengambil gambar bersama. Syarifah Adriana ditalakkan oleh Syed Falaq disebabkanberselingkuh dengan lelaki lain. Dan disebabkan peristiwa itu juga Syed Falaqberubah 360 darjah. Hidupnya lebih kepada maksiat dan yang menjadi mangsa ialahSyed Faliq, putera tunggal mereka berdua.

“Semoga Papa tenang di sana”

Doa Syed Faliq. Perkara yang tidakmungkin dilupakan oleh Syed Faliq lagi. Kejadian yang menjadi salah satubayangan hitam dalam hidupnya. Banyak sangat yang dia perlu hadapi dalam hidup.Syed Falaq meninggal dunia ketika membuat maksiat di dalam bilik bersama denganwanita-wanita upahannya. Hasil siasatan menunjukkan arwah Syed Falaq telahmengalami sesak nafas ketika melakukan hubungan seks.

Syed Faliq meraub wajahnya lagi.Redha sekiranya ini pilihan takdir yang ditentukan ilahi. Dia dilimpahikemewahan harta bukannya kasih keluarga. Airmatanya keluar lagi. 2 tahun masayang cukup lama untuk memulihkan sedikit sakit yang ditanggung. Namun pandanganterhadap mana-mana wanita tetap di tundukkan. Takut. Ye! Takut untuk berhadapandengan wanita disebabkan ada sejarah hitam yang tak boleh dilupakan. Sejarahhitam yang sering menjadi igauan dalam mimpinya.

Syed Faliq mengeluh sambilmenyandarkan diri di atas sofa. Telefon bimbitnya berbunyi saat hati masih lagiresah memikirkan sakit yang menghantui diri.

“Ye Ma”

Balas Syed Faliq lembut.

“Bila flight? Jangan tak jadi pulakbalik sini.”

Lama perbulan Syed Faliq dan Mamanya.Sesekali Syed Faliq mengeluh panjang. Panggilan telefon dimatikan semula setelah mereka berbual panjang.

….………………………………….

 

“Ye. Qisya tak kisah pun. Kalau Babahbahagia Qisya terima je”

Balas Qisya Atirah bila Encik Qhalifingin menikahi rakan lamanya. Encik Qhalif masih ragu-ragu dengan jawapanbersahaja anaknya. 10 tahun membesarkan Qisya sendirian, kini hatinya terpautpula pada rakan lamanya yang kematian suami.

“Tapi dia orang baru, Qisya sedia nakterima orang baru. Dan dia jugak akan bawak anak perempuan dia duduk dengankita. Qisya tak kisah semua tu?”

Soal Encik Qhalif lagi. Apa-apa punpersetujuan anaknya yang paling penting. Kebahagian Qisya paling utama dalamhidupnya. Kalau Qisya tak bersetuju dengan pernikahan ini, Encik Qhalif relamenduda sampai mati. Semuanya demi Qisya. Qisya Atirah menganggkat muka danmemandang wajah bapanya. Butang pause di alat kawalan jauh di tekan.

“Tak kisahlah dia nak bawak anak diake, nenek dia ke, yang penting dia jangan kacau barang – barang Qisya. Babahtahu kan, Qisya paling anti bila orang usik barang Qisya tanpa izin. Tu jesyaratnya”

Balas Qisya Atirah. Encik Qhaliftersenyum. Masak sangat dengan perangai anak tunggalnya.

“Walaupun Mak cik Juriah akan jadiisteri Babah nanti, Qisya tetap nombor satu dalam hati Babah. Babah harap kitadapat bina keluarga bahagia”

Qisya tersenyum pada Encik Qhalif.Lantas pelukan diberikan untuk Babahnya.

‘Tak kanlah Qisya nak halangkebahagian Babah. Cukuplah 10 tahun Babah hidup tanpa isteri. Qisya izinkanBabah nikah’

Bisik hati Qisya Atirah. Pelukandileraikan. Pipi pau Qisya Atirah di cubit oleh Encik Qhalif.

“Babah! Nanti kalau dah nikah jangannak cubit-cubit pipi Qisya tau. Nanti Mak cik Juriah jealous.”

Marah Qisya Atirah. Encik Qhaliftergelak kecil.

“Tak de sapa yang boleh marah Babahnak buat apa dekat anak Babah yang comel ni. Suka hati Babah lah. You arealways my angel Qisya”

Ucap Encik Qhalif. Qisya tersenyummenayangkan giginya yang putih.

“Babah. Bila Qisya boleh nikah? Qisyadah 24 tahun, patutnya dah boleh nikah kan?”

Tersentap Encik Qhalif dengan soalananaknya. Soalan yang dia paling takut. Takut untuk berpisah dengan QIsyaAtirah.

“Dah tak best ke duduk dengan Babah?”

Soal Encik Qhalif seakan orangmerajuk. Qisya memaut lengan bapanya. Muka Encik Qhalif di tenung.

“Mana ada… Eleh Babah ni, tu pun nakmerajuk. Fair lah kan? Babah nikah, Qisya pun nikah.Eheheheh”

Usik Qisya Atirah lagi. Padahal taktahu nak nikah dengan sapa. Kawan lelaki ramai, tapi belum ada yang berjayamenyentuh hati Qisya Atirah.

“Habiskan belajar dulu. Belajar puntak habis lagi berangan nak kawhin? Dah pandai masak? Kemas bilik?”

Omel Encik Qhalif. Sedar suatu harinanti anak perempuannya akan pergi juga. Tapi kalau boleh bukan sekarang.Sekarang dia masih perlukan Qisya. Belum puas bermanja dengan anakperempuannya.

“Eleh Babah ni, cakap jelah yangBabah sayang nak lepaskan Qisya. Babah jangan risau lah, sekarang ni belum adalelaki yang berjaya buka hati Qisya. Tapi kalau tiba-tiba lelaki tu muncul,Qisya harap Babah boleh lepaskan tangan Qisya dengan hati terbuka.”

Ucap Qisya Atirah. Encik Qhalifmemberikan senyuman nipis.

“Babah jangan risau. Maybe one day aprince charming will come into my life. But? Babah will always be my king in myheart and my life. Love you Babah”

Ucap Qisya Atirah seraya menyandarkankepalanya di bahu Encik Qhalif. Terkeluar sebutir permata dari mata EncikQhalif tanpa sedar. Qisya yang terperasan tergelak kecil.

“Manja lah Babah ni. Mesti dulu Ummiasyik pujuk Babah je kan? Sebab manja sangat. Hik hik hik”

Usik Qisya Atirah. Encik Qhalifmengesat airmatanya. Kepalanya digelengkan. Sesekali kepala Qisya Atirahdikucup manja.

“Dah Qisya sorang je anak Babah,mestilah Babah sayang sangat. Dah pergi naik tidur. Esok kelas pagi kan? Nantisusah nak bangun”

Qisya masih lagi memeluk lengan EncikQhalif. Matanya tidak lekang menonton televisyen di hadapan.

“Kejap lah Babah, lagi 10 minit jecerita ni”

Nilah rutin harian Encik Qhalif danQisya Atirah sejak kematian Puan Aisyah 10 tahun lalu. Segala pahit manis pastiakan dilalui bersama. Hanya berdua sahaja. Pernikahan bukan atas restu keduadua belah pihak membuat Encik Qhalif dan Puan Aisyah merantau jauh sehingga keKuala Lumpur. Walaupun berkali-kali memohon maaf dan meminta restu, EncikQhalif dan keluarganya masih lagi dipinggirkan.

“Ok Babah, Qisya masuk dulu.”

Ujar Qisya Atirah seraya bangun danbersalaman dengan Encik Qhalif. Pipi ayahnya dicium manja sebelum melangkahmeninti anak tangga rumah teres dua tingkat tu. Perjalanan masih jauh. Yesangat jauh! Sengaja tidak mahu berkawan dengan mana-mana lelaki lagi secaradekat atas alasan Encik Qhalif yang akan bersendirian. Walaupun keputusan EncikQhalif ingin bernikah lagi, Qisya masih lagi perlukan Babahnya. Sengaja berkatabegitu dengan Encik Qhalif. Masing-masing kena juga terima yang suatu harinanti QIsya akan berkahwin dan bina keluarga sendiri. Ye! Itulah lumrahkehidupan. InsyaAllah.

 

Next: Bab 1

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.