Home Novelet Seram/Misteri Hunted Man
Hunted Man
Cik Muda Yaya
2/7/2019 17:06:02
460
Kategori: Novelet
Genre: Seram/Misteri
Bab 8


“zahra!!!”panggil zafran.”eh,ni kasut zahra kan?”tanya zafran lalu mengambil kasut itu dan menunjukkan kepada kawan-kawannya.”haah la..ni kasut zahra..”jawab izah.”kau jumpa kasut ni dekat mana zafran?’tanya amy.”aku jumpa kasut ni sebelah ..”kata-kata zafran terhenti di situ selepas telefonnya berdering.”eh,guys.zahra kol.”kata zafran lalu menjawab panggilan itu.”assalamualaikum,zahra.dekat mana ni?tau tak kawan-kawan semua risau ni.””wo..wo..garangnye…rilek le brother..hahahahaha”kata danish.”woi!kau sape?mana zahra?”tanya zafran.”asal zafran marah-marah?”tanya amy kepada bella.”entahla..”jawab bella.”owh..cinderella ada dekat sebelah aku ni..hahaha..ko nak apa dari cinderella aku ni?”tanya danish.”kau sape hah?’tanya zafran.”lupa..aku danish.abang arwah diana.”kata danish dengan nada yang agak selamba.”mana zahra?kau buat apa kat dia hah?”tanya zafran.”aku saja..bawak dia jalan-jalan..tenangkan fikiran dia..”kata danish.”tak guna kau!!kau pulangkan balik zahra!!”kata zafran.”no..no way!zahra aku punya.kitorang akan kahwin tak lama lagi..tapi,kalau kau nak jumpa dia buat kali terakhir boleh.but,jangan bawak sape-sape lagi-lagi polis.”kata danish.’gila!ingat zahra nak dekat kau la tu..perasan!langkah mayat aku dulu la wei..’bisik hati zafran.”kau nak jumpe dekat mana??”tanya zafran.”kenapa tanya?kau nak bawak polis-polis tu sekali?”tanya danish.”aku..aku tak bawak polis tu..betul..”kata zafran.pihak polis di situ hanya mendengar sahaja perbualan zafran.”ok.sekarang,kau dekat kubur aida kan..so,ko jalan terus je..nanti,ko jumpe aku.tapi,ingat!aku bagi kau amaran,sekali lagi kau bawak polis ikut kau,aku bunuh zahra ni depan mata kau!”kata danish lalu mematikan telefon zahra.
“hello!dah matikan pulak!tak guna!”jerit zafran.”kenapa zafran?”tanya suzy.”danish.dia culik zahra.”kata zafran.matanya mulai merah.”apa dia cakap?”tanya amy.mereka semua kelihatan risau.”dia kata kalau nak jumpa zahra boleh.tapi,jangan bawak polis.”kata zafran.”nak jumpa kat mana?”tanya izah.”dia kata kita sekarang ni ada dekat kubur aida,so just jalan terus je.”kata zafran.”wait.kubur aida?adakah dia maksudkan kubur aida tu yang depan kita ni?”tanya amy.semua memandang ke arah amy kemudian,memandang ke tanah yang sepertinya baru digembur.”inspektor,cuba siasat apa yang ada dalam tanah ni.”kata amy.inspektor reza mendekati tanah itu lalu berkata,”amar,telefon pihak forensik sekarang.suraya telefon pejabat polis.kata dengan mereka kita perlukan lebih ramai anggota di sini.””tapi inspektor,saya dah diberi amaran supaya jangan bawa pihak polis ke sana.kalau tidak nyawa zahra dalam bahaya.biar saya sahaja pergi sendiri.”kata zafran.”awak nak pergi sorang?nyawa zahra pon dalam bahaya apatah lagi awak yang pergi seorang diri.saya tau nak buat apa.awak hanya menjalankan sahaja rancangan kami.”kata inspektor reza.
“zahra,zahra..apa lah nasib kau ni??”kata danish sambil menggerakkan hujung pisau di atas mukaku dengan perlahan.’zahra,bangun..bangun..’kata aida.aku pon membuka mata.’aida?aku dekat mana ni?mana zafran?kawan-kawan aku??’tanyaku.’kau dalam bahaya sekarang ni.tapi,aku tahu kau boleh tempuhinya.’kata aida.’bahaya?tempuhi?apa ni??tak faham lah..’kataku.keliru.’orang seperti danish boleh dilembutkan hatinya.satu cara sahaja.aku pasti kau akan tahu.zahra,terima kasih.’kata aida lalu meninggalkanku seorang diri.aku memanggilnya tetapi suaraku bagaikan tidak mahu keluar.akhirnya,aku terjaga dari pengsan.aku bermimpi rupanya.’hah!tangan,kaki aku kene ikat?’bisik hatiku.aku menoleh ke kiri dan aku melihat danish.ye,danish sedang menghidupkan unggun api.aku pasti ini kerja danish.
“woi!lepaskan aku lah!”jeritku.”eh,cinderella dah bangun..alolo..nape ni??bangun-bangun menjerit ni?sshh…senyap…”kata danish sambil menyuruhku senyap.”kau nak apa hah?taubatlah..adik kau dah mati..apa lagi kau nak??”tanyaku.”apa aku nak??aku nak adik aku!aku nak dia hidup balik!”kata danish.”air matanya mengalir.’hah?lelaki menangis??’bisik hatiku.”tapi,apa kene mengena adik kau dengan aku?”tanyaku.”kau dah bunuh adik aku!kau dah bunuh orang yang sayangkan aku!”jerit danish.”kau tau,semua orang yang aku sayang,semuanya dah tinggalkan aku.”sambung danish.”aida?”tanyaku.aku tidak tahu kenapa.tiba-tiba mulutku menyebut aida.”dari mana kau kenal aida?dari mana kau dapat gelang tu?hah??!”tanya danish.”a..aku..aku kawan dia.adik dia yang bagi gelang ni kat aku.”jawabku.takut juga aku bila melihat danish marah.danish tiba-tiba terus terduduk di sebelahku.”aida…aku sayangkan dia sangat-sangat..tapi..dia tak pernah hargai aku.dia tak pernah sedar yang aku selalu tunggu dia..tapi,aku tak sengaja tolak dia.aku tak berniat pon nak bunuh dia.dia tu,tak pernah fikirkan perasaan aku.”kata danish.”kau pembunuh!memang patut aida tak sukakan kau!”kataku.selepas mengenangkan nasib aida,aku makin marahkan danish.”aku kata aku tak sengaja!”kata danish.”tak!ko memang pembunuh!kalau bukan,asal kau dera dia?!jahat!”kataku.”aku kata aku tak sengajalah!”jerit danish lalu meletakkan pisau dileherku.geram.”da..danish…to..tolong jangan macam ni..a..aku..tak..bermaksud nak cakap macam tu..sory…”pujukku.kecut jantung.mata danish merah.kesian pula aku lihat dia.pisau di leherku makin lama,makin jauh..”danish baikkan???letak pisau tu..”pujukku.danish terus simpan pisau itu lalu duduk kembali.”danish…zahra mintak maaf..zahra tak sengaja…”pujukku.ye.aku dah faham maksud aida.aku mesti menggunakan cara psikologi apabila bercakap dengan danish.
“tak pe..danish tahu..zahra tak sengaja kan..”jawab danish.”danish..boleh tak danish bukak tali ni..sakit tangan zahra..please..”rayuku.”nak buat ape?”tanya danish.’ish.tanya plak.bukak jela tali ni.’bisik hatiku.”zahra nak jugak duduk bebas.zahra ni kan manusia.mana boleh ikat-ikat..bolehla…”rayuku lagi.”hmm..yela..”kata danish.’yes!termakan jugak.’bisik hatiku.danish pon membuka tali di tangan dan kakiku.”dah.”kata danish.”thanks danish..”kataku lalu duduk di tepi unggun api.”danish sayang zahra sangat-sangat macam danish sayangkan aida..”kata danish.’eh,mamat ni.tetiba nak jiwang.’bisik hatiku.”mmm…zahra..nanti,ada orang nak jumpa zahra.”kata danish.”hah?sape?kenapa?”tanyaku.blur ke??hehe..”adalah..nanti zahra tahu..orang tu nak jumpa zahra buat kali terakhir sebelum kita kahwin.”kata danish.’hah?kahwin?sape nak kawin dengan dia?hello!!aku nak study dulu!!’bisik hatiku.

tiba-tiba,”zahra!!!!”jerit zafran.’eh,zafran.’bisik hatiku.aku baru sahaja ingin berlari ke arah zafran,tiba-tiba tanganku ditarik dengan kasar  oleh danish.”no!cakap dekat sini je.”kata danish.’kenapa tiba-tiba dia macam ni?’bisik hatiku.”danish.zahra nak jumpa zafran.”kataku.”tak boleh!”kata danish.garang.’hei,hei.jangan garang-garang dengan zahra boleh?’bisik hati zafran.”danish,ko kata boleh jumpa dia buat kali terakhir..so,bagilah aku jumpa zahra.”kata zafran.”ehem..kau ingat aku tak tau kau bawak polis ke sini?hah?”tanya danish.”aku..aku tak bawak polis la..”kata zafran.polis-polis menyorok di belakang semak-samun.”kau jangan tipu la..aku tau..hei!polis!kalau berani keluar la!”jerit danish.”aku kata tak de kan.”kata zafran.”woi!kalau korang tak keluar lepas aku kira sampai tiga,aku bunuh zahra!”jerit danish.pisau dikeluarkan dan diletakkan betul-betul di leherku.terkejut.aku menutup mata.takut sangat.danish mula mengira”satu!dua!”tidak sempat danish menyebut tiga,pihak polis sudah megepungnya.”ini kau kata tak de polis,zafran?habis ni sape??aku dah kata jangan bawak polis!kau tak nak dengar.sekarang aku mesti bunuh zahra.haha..biar kau rasa macam mana aku rasa.”kata danish.”danish,letak pisau ke bawah.saya ulang lagi,letak pisau ke bawah sekarang dan serahkan diri anda.”kata inspektor reza.”aku tak nak!”jerit danish.baru sahaja danish ingin mengelar leherku,tiba-tiba,”danish..danish,tak sayang zahra ke??”tanyaku.”maafkan danish,zahra.danish terpaksa lakukan..”kata danish.”danish,kalau danish bunuh zahra,danish tak dapat kembalikan diana,aida.”pujukku.”danish nak dorang rasa apa yang danish  rasa..”kata danish yang mula menangis.”danish..kalau..kalau danish sayangkan zahra,diana,aida..da..danish letak pisau tu..danish serahkan saja diri danish kepada polis..”pujukku.”tak nak..nanti danish mati..”kata danish.aku menangis.”danish..danish,tak nak tengok ke diana??danish tak nak ke jadi orang baik??kalau danish baik..mesti ramai sayangkan danish..”pujukku..pisau di tangan danish terjatuh.”ok..danish serahkan diri..”kata danish.inspektor reza mendekati danish lalu menggari  tangan danish.mereka membawa danish ke balai polis untuk di soal siasat tenteng kematian aida.”zahra!!!!”jerit amy.amy berlari ke arahku lalu memelukku.kami menangis.bella,suzy,izah bergilir-gilir memelukku.ya allah,terima kasih kerana engkau telah selamatkanku dan kawan-kawan.kami telah dibawa pulang oleh inspektor amar.keesokan paginya,kami mengunjungi kubur aida dan diana.danish juga ada di situ.dia dibawa oleh pihak polis.danish telah dipenjarakan selama 12 tahun.mayat aida telah selamat dikebumikan.kesian mak som,aina dan rafi.mereka memang tidak menyangka ini akan berlaku.


2 tahun kemudian,aku sedang menyambung pelajaran di london dalam bidang perubatan.amy pula sedang menjalani latihan sebagai polis trafik.sama balai dengan inspektor amar..bella,dia dah jadi model tudung..wow!fantastic.izah,dia sekarang belajar dekat maktab perguruan.nak jadi cikgu kan…suzy,dia dah jadi usahawan..sekarang dia jual kek melalui internet je..senangla aku nak order dengan dia nanti..hihi…zafran pulak..jeng-jeng-jeng…dia tunang aku…ha…dia  pulak..tengah belajar dekat pertahanan negara.cita-cita dia=askar.hah!aina,adik aida..dia kahwin dengan rafi..sekarang dia ada seorang anak lelaki.

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

Karya lain oleh Cik Muda Yaya