Home Cerpen Kanak-kanak CUTI SEKOLAH
CUTI SEKOLAH
iris_ethans
20/2/2018 12:07:36
1,306
Kategori: Cerpen
Genre: Kanak-kanak

Diufuk timur,matahari belum dapat dilihat.Udara pada pagiini terasa sejuk.Alam pun masih diselimuti embun pagi.Tik…tik…tik,terdengarbunyi jam loceng yang dikunci oleh Aiman,tanpa berlengah lagi dia pun terusbangun dan siapkan diri untuk pergi ke sekolah.

Biasanya Aiman akan ditemani oleh Ain dan Akmal,merekaberdua sebenarnya kawan baik Aiman dari darjah satu lagi.Sekarang ini Aimanberumur tiga belas tahun bermakna enam tahun mereka bertiga berkawan,dah macamadik-beradik tidak boleh dipisahkan lagi.

Aiman sudah siap pakai baju dan dia pun turun ke bawah untuksarapan pagi,Aiman ditemani oleh Puan Azimah dan Encik Kasim mereka berduaialah ibu dan bapa Aiman.

Ibu dan bapa dia yang selalu beri nasihat dan bagi semangatpada Aiman.Selepas habis makan sarapan pagi bersama orang tuanya, Aiman terusmenuju ke pintu hadapan untuk memakai kasut dan sambil menunggu kawan baiknya.

Assalammualaikum Aiman,Ain bagi salam padaAiman,walaikummusalam Aiman menjawab salam.Mereka bertiga terus menuju kesekolah yang tidak jauh dari rumah mereka,hanya satu ratus meter saja darirumah mereka.

Tepat jam tujuh tiga puluh pagi terdengar loceng sekolahberbunyi menandakan masa untuk beratur kebiasaanya setiap pagi akan ada perhimpunanpagi,mereka bertiga pun menuju dewan untuk mendengar nasihat yang diberikanoleh cikgu bertugas pada minggu ini.

Kebiasaannya mereka bertiga tidak lupa untuk membawa pen danbuku nota untuk mencatat mutiara kata yang akan disampaikan oleh cikgu padaperhimpunan itu,selama tiga puluh minit perhimpunan itu berlangsung perhimpunanitu pun habis dan sampai masa untuk semua murid masuk ke kelas masing-masing.

Aiman,Ain dan Akmal mereka bertiga dalam kelas yang sama,tidakhairanlah hubungan mereka bertiga diibaratkan macam “air dicincang tidak akanputus”.

Selain daripada Ain dan Akmal ada dua orang lagi kawan Aimaniaitu Syafiq dan Mamat,mereka berdua ni bukan rapat sangat dengan Aiman malahsering membuli Aiman,Ain dan Akmal.

Syafiq dan Mamat ni terkenal di sekolah dengan perangai yangsuka membuli murid lain.

Tidak kiralah yang baru masuk atau yang dah lama bersekolahdisitu habis dibuli oleh mereka berdua,hampir setiap minggu mereka berduadipanggil oleh cikgu disiplin dan hampir dua kali juga ingin dibuang sekolah olehcikgu displin dengan perangai mereka berdua bilalah nak berubah tak tahulah.

Aiman dah biasa dengan perangai Syafiq dan Mamat ni,merekabertiga tidak layan sangat perangai Syafiq dan Mamat ni.Guru kelas merekabertiga ni bernama cikgu Hafiz  mengajarsubjek  bahasa melayu dan sains,Aimansangat sukakan subjek bahasa melayu dengan sains ni.

Tidak hairanlah Aiman dan kawannya ini tidak pernahtinggalkan subjek cikgu Hafiz  walaupunsakit sekali pun.Tepat jam pukul dua petang dan loceng sekolah pun berbunyiwaktu persekolahan sudah tamat mereka bertiga pun terus pulang ke rumahmasing-masing,selepas sampai ke rumah Aiman pun terus masuk ke bilik sambilbuka suis kipas.

Aiman sejukan badan seketika sebelum mandi,selepas selasaimandi dan sembahyang Aiman pun turun ke bawah untuk makan tengah hari bersamaibunya.

          Jam didinding menunjukkan tepat jam pukul lima petang,Aiman bersiap untuk keluar ketaman permainan  bermain dengan Ain danAkmal.Kebiasaannya sebelum keluar bermain Aiman akan sembahyangdahulu,sembahyang itu tiang agama ayah Aiman sering ingatkan tentang itu padaAiman.

Kebiasaannya Aiman dan kawan-kawannya akan bermain selamasatu jam sahaja,selalunya Aiman bermain di taman permainan berhampiran rumahnyasahaja sebab, ibu dan ayahnya marah main jauh-jauh maklumlah sekarang ni banyakkes orang kena culik.

Aiman tidak pernah lawan apa yang ibu bapanya larang sebab Aimantahu mana yang baik dan buruk,Ain pun melihat jam tangan yang dipakai olehnyamenunjukkan jam pukul enam.Ain pun bagi tahu pada Aiman hasrat untuk balik kerumah dahulu,kalau macam tu jom lah kita balik sama-sama mereka bertiga punpulang dan menuju ke rumah masing-masing.

Aiman baru sampai ke rumah dan duduk atas sofa dekat ruangtamu untuk sejukkan badan sebelum mandi,hampir setengah jam sejukkan badanAiman pun bangun dan masuk ke biliknya untuk mandi dan sembahyang.Selepasselesai sembahyang Aiman pun keluar dari biliknya dan turun ke bawah untukmakan malam bersama ibu dan bapanya,selepas selesai makan Aiman pun kumpulkanpinggan yang kotor untuk dicucikan.Pada kebiasaannya lepas basuh pinggan Aimanakan mengulangkaji subjek yang dia kurang faham dan buat latihan supaya apayang dipelajari tidak mudah Aiman lupakan,Aiman pernah berangan-angan inginmenjadi seorang saintis yang hebat suatu hati nanti.

Itulah sebabnya dia suka masa cikgu Hafiz mengajar subjekitu,corak mengajar cikgu Hafiz sangat menarik disamping itu ringkas dan mudahuntuk difahami oleh semua murid di dalam kelas.

 

Peperiksaanhujung tahun

          Ujian hujungtahun inilah yang dinanti-nantikan oleh semua murid disekolah termasuklah Aimandan kawan baiknya iaitu Ain dan Akmal,mana tidaknya ujian ini yang menentukandapat naik kelas atau pun tidak

.Kebiasaannya ujian ini yang ditakuti oleh semua murid,semuaketakutan oleh semua murid itu tidaklah sama dengan Aiman.Aiman tidaklah berasatakut sebabnya dalam ujian inilah yang dia akan menunjukka kebolehan yangdipelajarinya sebelum ujian itu,sebenarnya ketakutan itu datangnya dari dalamdiri murid yang tidak pernah membaca atau mengulangkaji pelajaran,jiwa kosongtanpa ilmu akan mengundang kepada kekosongan rohani.

          Dalam konsepislam pula menuntut ilmu itu fardhu kifayah tidak kira lampisan umur tua ataumuda tidak salah untuk menuntu ilmu,kita perlulah isikan dengan pelbagai ilmuyang bermaafaat.Sebelum menduduki ujian Aiman dan kawannya akan buat “studygroup” untuk menambahkan lagi skill dan dapat kongsikan pendapat masing-masing,kitaboleh lihat air muka murid yang serius atau main-main

Mana tidaknya yang murid yang serius ini kurangnya bercakaplebih focus pada bahan bacaan atau nota,yang main-main ini selalu bermain dalamkelas kadang-kadang abaikan arahan cikgu dan lawan cakap cikgu,dalam segipositif sikap sambil lewa atau main-main ini tidak baik diamalkan bagi semualampisan umur tua ataupun muda.Aiman akan mulakan menjawab soalan peperiksaandengan lafaz kalimah “bismillahirahmanirahim” kalimah yang agung dari penciptakita iaitu Allah S.W.T,kalimah ini tiada tandingan dari seluruh alam.

Selepas genap seminggu selepas ujian ini berlansung tibalahmasanya untuk mendapatkan markah kertas ujian dan kedudukan nombor dalam kelas,denganresult inilah setiap murid dapat melihat potensi masing-masing.

Aiman dan Ain sahaja yang dapat duduk dalam kelassekali,Akmal kena turun kelas walaupun turun kelas persahabatannya tidak akanhilang dan tetap kukuh.

Cutihujung tahun

Cuti hujung tahun sentiasa dinanti-nantikan oleh semua muridsekolah,tapi tidak seperti Aiman dgn kawannya ini ialah mereka bertiga tidaksuka cuti hujung tahun sebab tak bolah nk belajar dan tak boleh nak jumpa cikguHafiz.

Dalam benak hati Aiman ialah dia suka belajar kalau boleh ditak nak cuti hujung tahun,selalunya cuti hujung tahun macam ni Aiman danibubapanya akan keluar ke bandar untuk mencari bahan bacaan untuk mengisi masalapangnya dan mengulangkaji pelajaran hanya dengan itu saja boleh diisi untuk dapatkanmaafaat dari cuti hujung tahun ini,Aiman seorang yang tidak suka bazirkan masakalau boleh dia nak isi semua masa dengan benda yang bermaafaat sahaja.

Walaupun macam tu Aiman tidak pernah abaikankawan-kawannya,setiap petang tepat jam pukul lima mesti dia akan keluar ketaman permainan untuk bermain dengan Ain dan Akmal.Kadang-kadang asyik lekabermain mesti ada yang ganggu siapa lagi kalau bukan Syafiq dengan Mamat bukandi sekolah saja nak membuli dekat rumah pun masih tak berubah perangai mereka berduatu,tidak tahulah bila nak berubah.Walaupun Syafiq dan Mamat kacau Aiman,diatidak pernah melawan balik sebabnya Aiman tak nak keruhkan lagi keadaan.

Orang tua-tua ada berpesan setiap keburukan jangan dibalasdengan keburukan kalau boleh balas dengan kebaikan walaupun orang yang selalubuat jahat dengan kita tidak perlu buat benda yang sama,prinsip inilah yangdipegang oleh Aiman dan kawan-kawannya.Dinasihatkan pada cuti hujung tahunjagalah diri masing-masing dan hindarkan diri daripada benda-benda atau gejalayang tidak sihat yang boleh datangkan kemudaratan kepada diri,dan penuhkandengan aktiviti yang bermanfaat dan

yang boleh digunakan dikemudian hari contohnya baca buku danmengulangkaji pelajaran dan perbanyakkan membaca al-quran.

         

 

 

 

 

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

Karya lain oleh iris_ethans