Daftar   |      Log Masuk   |   Lupa Kata Laluan
Home Cerpen Umum kasut bola merdeka hana
kasut bola merdeka hana
aisyahannuar
7/9/2018 13:46:41
1,022
Kategori: Cerpen
Genre: Umum

Kasut bola merdeka  hana 

“wei,janganlah ambil kasut aku tu .” marah hana pada sekumpulan lelaki yang cuba merampas kasut bola kegemarannya mana tidaknya itu satu satunya kasut menjadi ingatan pada arwah papa salah seorang pemain bola sepak kebangsaan pada masa dahulu.


“perempuan mana boleh main bola  wek wek “ ejek budak “ tersebut hana tidak mempedulikan dia

Suka hati akulah korang ni malaysia dah maju fikiran korang masih sempit marah hana

Hana yakin dia akan membuktikan dengan kasut bola merdeka papanya dapat mengharumkan malaysia dimata dunia wanita boleh menjadi pemain bola sepak 

Waktu rehat hana duduk berehat di parkir untuk pelajar berehat dalam waktu tu hana sempat  melihat beberapa pelajar lelaki sedang berlatih mata dia tertumpu pada sofian cikgu nordin berkata sofian berbakat besar tapi sikap baran dalam padang susah dibuang


“hana kamu rasa  kalau kamu mampu lawan pasukan sofian ,kamu mahu saya tubuhkan pasukan bola sepak perempuan kot dapat kurangkan berlegak sofian tu.”cabar natalia apabila melihat hana ralit memandang sofian

Malam itu hana tidak dapat tidur tidak salah kalau ada perempuan main bola kan

“Apa kamu nak lawan pasukan kami “ kelihatan beberapa budak lelaki gelak 

“fine, hana akan buktikan.”

Natalia terkejut apabila iklan untuk mencari kumpulan bola sepak wanita ditampal 

“kau biar betul.” 

Ya natalia aku sungguh ni  kita cari pasukan bola kita percayalah natalia orang perempuan kat sekolah kita berbakat aku dah minta tolong cikgu nordin buat audition nanti.”

“hana , cikgu dah jumpa beberapa orang rasanya amat sesuai untuk pasukan kamu “

Cikgu nordin membawa hana ke padang kelihatan beberapa gadis sudah bersedia menanti

Hana tersenyum puas

Cikgu nordin memandang tepat pada hana

“kamu seperti bapa kamu hana bersemangat tinggi  tapi sayang ..

Belum sempat cikgu nordin menghabiskan kata kata

“cikgu kenal dia sejak kecil lagi hana semangat dia untuk  mengharumkan negara sangat tebal dia sungguh dengan cita citanya dan gigih berusaha sambungnya lagi

 “bila nak start training ni cikgu boleh bantu.”

Hana tersengih

Beberapa  orang perempuan sudah menanti 

“cikgu mari kita mulakan.”

Masing masing bersemangat ini menjadi pemangkin untuk hana untuk melawan pasukan sofian

“ok girls lets go.”

Hana tidak menyedari beberapa pasang mata sedang melihat

“hana jom apa lagi.”

cikgu maria tersenyum riang

Nampak gayanya ego sofian akan jatuh

 cikgu maria sempat mengambil kesempatan untuk nelihat kemajuan hana 

“hana, kamu  memang kuat hana sama macam arwah papa kamu, sebenarnya  cikgu nak hadiahkan kamu cuba buka.”

Hana segera membuka hadiah yang diberi

Kasut bola merdeka papa 

“cikgu dah baiki kasut kamu tu saya tahu ia amat bermakna bagi kamu.”

Hana mengelap air matanya deras mengalir

“go girl buktikan hana kuat .”

 Beberapa hari pertandingan bakal menjelang hari merdeka juga bakal disambut tidak lama lagi hana sibuk menghias bendera pada sekolah 

Bendera gergasi bakal mengemparkan sekolah mereka semua.

“hana malam nanti kamu tolong cikgu ye untuk siapkan bendera pastikan tiada rosak nanti pesan cikgiu nordin

“baik cikgu.”

Malam makin gelap hana sudah siapkan bendera malaysia gergasi mereka cikgu nordin tersenyum bangga

Hari esok pasti semua terkejut

Airmata hana gugur bendera gergasi yang diusahakan dirosakkan orang

Sedih

“sabar hana,takpa nanti kita usahakan lagi.”

Hana yakin ini pasti kerja budak budak lelaki tu

“wei. Kalau kau benci aku kenapa bendera tu kamu koyak musnahkan kamu semua memang bukan anak malaysia.” Tempelak hana

Hana lemparkan bendera yang rosak tu pada mereka 

Masing masing  berpandangan

 Hari pertandingan muncul juga

Hana dan kumpulan bola mereka yang dikenali puteri malaysia sudah  bersedia

Masing masing berhempas pulas untuk jaring gol 

Bola sudah bersedia dikaki hana ini saatnya

Goll

Sufian terkejut 

Yang lain  masih melepaskan lelah

“hana maaf kami semua  ni kami bagi bendera yang sudah kami baiki 

Nah mari kita kibarkan sama sama nak.”

Hana mengangguk puas bendera  malaysia gergasi tercapai juga hajatnya


Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.