Home Novel Komedi/Romantik Komedi Marry Me, Romeo?
Marry Me, Romeo?
Alliqa_AR
5/10/2020 21:14:10
499
Kategori: Novel
Genre: Komedi/Romantik Komedi
Senarai Bab
Bab 2

BIBIRKU  mula  tersungging  senyuman  ceria  apabila  aku  melihat  Andrea  sedang  membaca  buku  di  bawah  sepohon  pokok  yang  agak  renek.  Kawan  baikku  itu  memang  jarang  sungguh  dia  tak  cantik.  Setiap  masa  dia  cantik.  Jikalau  tidak  macam  mana  seorang  Nik  boleh  terpikat  dengannya?

“Andrea!”   Tubuhnya  dipelukku  dari  belakang  sebaik  sahaja  aku  tiba  berdekatan  dengan  dirinya.

Andrea  tampak  terkejut.

“Kau  ni,  mujurlah  aku  tak  ada  penyakit  jantung”.  Marahnya.

Aku  tersengih  tatkala  melihat  dia  mengurut  dadanya.

“Kau  baca  buku  apa?”  Soalku  ingin  tahu.  Aku  selamba  sahaja  melabuhkan  punggung  di  atas  kerusi  batu  berhadapan  dengan  dirinya.

“Buku  tentang  haiwan”.  Balasnya.

Aku  mengerut  dahi.

“Bosannya.  Kenapa  tak  baca  buku  novel?”

Andrea  mengangkat  wajah  memandang  seraut  wajahku.

“Aku  nak  ikut  Nik  pergi  bawa  anak  murid  dia  ke  zoo.  Jadi,  aku  kenalah  berilmu  sikit  tentang  haiwan.  Baru  Nik  boleh  kagum  dengan  aku”.  Tukasnya.

Aku  tersengih.

“Bila  kau  dan  Nik  nak  berkahwin?”  Soalanku  membuatkan  tubuh  Andrea  mengeras.

Seraut  wajahnya  yang  cerah  mula  bertukar  merah.

Aku  tersengih  suka.

“Aku  rasa  Nik  pun  sayang  sangat  pada  kau.  Takkan  dia  langsung  tak  cuba  untuk  halalkan  kau?”  Sakatku.

Andrea  ini  dia  nampak  aje  seorang  yang  kasar.  Tetapi  sebenarnya,  dia  seorang  yang  baik  dan  pemalu.  Pantang  bercakap  tentang  perihal  Nik.  Pasti  sahaja  dia  akan  jadi  persis  bunga  padma.

“Janganlah  tanya”.

“Andreaaaa”.  Rengekku.

Andrea  hela  nafas.

Buku  yang  dibacanya  ditutup  lalu  Andrea  meletakkan  buku  itu  bersebelahannya.

“Duit  untuk  hantaran  dah  ada.  Rumah  pun  dia  dah  ada.  Kereta  pun  dia  dah  ada.  Duit  untuk  majlis  kahwin  pun  dah  ada.  Tapi…”  Lama  juga  Andrea  berjeda.  Sinar  matanya  kelihatan  dia  teruja.  Namun,  apa  punca  ‘tapi’  itu?

“Kau  dan  Nik  bergaduh  ke?”  Soalku.

Andrea  menggeleng.

“Habis  tu  kenapa?”  Soalku  geram.

“Aku  tak  ready  lagi  nak  jadi  isteri  dia.  Aku  tahu  Nik  akan  menjadi  seorang  suami  yang  baik.  Tapi,  aku  yang  takut  kalau  aku  tak  mampu  untuk  menjadi  isteri  yang  baik”.  Terang  Andrea  dalam  nada  sayu.

Aku  tersenyum  nipis.

Tangannya  digenggamku.

“Aku  tahu  kau  akan  jadi  seorang  isteri  yang  baik”.  Kataku.

Andrea  memandangku.

“Kenapa  pula?” 

“Sebab  kau  dah  jadi  kawan  yang  baik  untuk  aku.  Kau  sentiasa  ada  untuk  aku,  Andrea.  Jadi,  aku  pasti  kau  mampu  untuk  menjadi  isteri  yang  terbaik.  Lebih  baik  halalkan  hubungan  sebab  dia  pun  dah  lama  cintakan  kau  kan?”  Pujukku.

Andrea  mengangguk.

Matanya  yang  mula  berkaca  -  kaca  disekanya  perlahan.

“Terima  kasih  sebab  berkawan  dengan  aku”.  Ucap  Andrea  sebak.

Aku  tersenyum.

“Terima  kasih  sebab  Allah  izinkan  aku  berkawan  dengan  kau”.  Jawapanku  membuatkan  Andrea  memeluk  erat  tubuhku.  Tangisannya  terhambur.

Aku  tersenyum.

“Kahwin  lah,  Andrea”.  Pujukku  lagi.

Andrea  mengangguk  perlahan  sebaik  sahaja  pelukan  kami  dileraikan.

Aku  tersenyum  melihatnya.

“Untungnya  Nik  dapat  memiliki  perempuan  seperti  kau”.  Pujiku.

“Tapi,  aku  juga  bertuah  kerana  bakal  memiliki  dia.  He’s  the  one  who  I  need  after you  and  my  family”,  


+++


SELEPAS  menemani  Andrea  pulang,  aku  terus  sahaja  datang  ke  perpustakaan  milik  Zahin  untuk  memulangkan  buku  novel  Romeo  and  Juliet  yang  telah  aku  pinjam  beberapa  hari  yang  lalu.  Meskipun  aku  sayang  tetapi  aku  terpaksa  pulangkan  juga.  Kalau  tak  memang  niaya  aje  kena   marah  dengan  Zahin.  Paling  ngeri  kalau  dia  kurung  aku  dalam  perpustakaan  dia  tengah  malam.  Seram!

Langkahku  terus  sahaja  mati  apabila  melihat  Zahin  yang  sedang  mengepung  seorang  lelaki  tak  jauh  dariku.  Lelaki  itu  tampak  malu  -  malu  dengan  perlakuan  Zahin.

Aku  melopongkan  bibir  tatkala  melihat  Zahin  mahu  mencium  lelaki  itu.

“Zahin!”  Suaraku  terus  mematikan  perbuatan  Zahin.  

Lelaki  yang  dikepungnya  itu  dengan  pantas  menolak  Zahin  supaya  menjauhinya.  Namun,  Zahin  lebih  tangkas  memaut  erat  pinggang  lelaki  itu.

Ngeri  betul.

Ya,  Zahin  Niyaz  ialah  seorang  gay.

Aku  tak  tahu  macam  mana  dia  boleh  bernafsu  songsang  tetapi  itu  memang  sikapnya  semenjak  sekolah  menengah  lagi.  Ramai  juga  lelaki  yang  kecewa  gara  -  gara  dipermainkan  oleh  Zahin.  

Bila  kau  nak  berubah,  Zahin?

“Kau  datang  sini  buat  apa?”  Soal  Zahin.

“Aku  nak  pulangkan  buku  yang  aku  pinjam  ni  pada  kau.  Dia  ni  siapa?”  Soalku  sambil  memandang  seorang  lelaki  yang  kacak  bersebelahan  dengan  Zahin.

Ini  zaman  Nabi  Luth  ke?

“Awek  aku.  Alexia.  Baby,  ini  bestfriend  bie.  Amiera  Natasha  nama  dia.  Baby  boleh  panggil  dia  Miera”.  Ujar  Zahin  bersama  -  sama  senyuman  mesra.  

Aku  kemam  bibir.

Alexia  atau  Alexander?

“Hai,  Amiera.  Nice  to  meet  you”.  Sapa  Alexia  dengan  senyuman  yang  manis.

Ya  ampun,  handsome  betul  dia.  Sama  aje  macam  Zahin.

Kenapa  kau  berdua  pilih  untuk  jadi  golongan  yang  dilaknat  Allah?

“Kenapa  kau  jadi  gay?”  Tanpa  membuang  masa,  aku  terus  sahaja  menyoal  pada  Alexia.  Kalau  aku  tanya  pada  Zahin,  sudah  pasti  dia  takkan  menjawab  soalanku.

Air  muka  Alexia  dan  Zahin  berubah.

“Apa  yang  kau  cuba  katakan  ni?!”  Soal  Zahin  garang.

Alexia  menepuk  lembut  dada  Zahin  agar  dia  bersabar.  Aku  merenung  kosong  seraut  wajah  Zahin.

“Amiera…”  Suara  Alexia  membuatkan  aku  memandang  seraut  wajahnya.

“I  macam  typical  gay  boy  yang  lain.  Jadi  macam  ni  sebab  future  wife  I  tidur  dengan  lelaki  lain  di  atas  katil.  Segala  usaha  I  untuk  halalkan  dia  itu  cumalah  usaha  yang  sia  -  sia  sebab  dia  langsung  tak  pernah  ikhlas  untuk  jadi  milik  I.  So,  why  not  I  pilih  untuk  hidup  bersama  -  sama  bie”.  

Okey,  sekarang  aku  betul  -  betul  rasa  mahu  muntah  apabila  melihat  Alexia  memeluk  manja  lengan  Zahin.

“Tapi  kau  tak  sepatutnya  terus  putus  asa  macam  itu  aje.  Kau  tak  sepatutnya  memilih  untuk  jadi  golongan  yang  dilaknat  Allah”.  Ujarku  tegas.

“Kau  nak  cari  gaduh  dengan  aku  ke?  Jangan  sibuk  perihal  aku”.

“Kau  percayakan  Zahin,  Alexia?  Mamat  ni  playboy.  Aku  takut  kau  pilih  jadi  bisexual  pula  nanti  sebab  kecewa  dengan  Zahin”.  Sinisku.

Zahin  mengetap  gigi.

Alexia  hanya  tersenyum.

“I  percayakan  Zahin”.  Jawapan  Alexia  membuatkan  Zahin  cium  pipi  Alexia.  Kemudian,  Zahin  merenung  tajam  seraut  wajahku.

“Pergi  balik  sekarang”.  Halau  Zahin.

Aku  mencebik.

“Tak  nak.  Nanti  kau  buat  maksiat”.  Bangkangku.

Bukan  aku  tak  tahu  perangai  Zahin.  Pantang  ada  girl-err,  boyfriend  terus  aje  ajak  buat  ‘itu’.  Mujurlah  selama  dia  buat  begitu,  dia  tidak  menghidap  sebarang  penyakit  yang  berbahaya.  Semoga  dia  cepat  berubah  sebelum  dia  menghidap  penyakit  sebegitu  rupa.

“Suka  hati  akulah.  Kau  pergi  balik  sekarang!”  

Aku  jeling  Alexia  yang  tersenyum  memandangku  dan  buku  novel  yang  setebal  500  muka  surat  itu  aku  hempas  pada  dada  bidang  Zahin  dan  aku  terus  sahaja  berlalu  pergi  meninggalkan  dia.

Mentang  -  mentang  ada  awek,  dia  campak  aku  macam  kertas.  Nanti  bila  awek  dia  busy  barulah  terhegeh  -  hegeh  cari  aku  untuk  teman  dia  pergi  ke  sana  sini.  Benci  betul,  hmph.  Dia  ingat  aku  ni  sampah  untuk  dikitar  semula  ke?!

Alexia  pula  menjadi  satu  hal.

Tatkala  melihat  reaksinya  selepas  mendengar  teguranku,  aku  tahu  bahawa  Alexia  merupakan  seorang  lelaki  yang  penyabar.  Tapi  kenapa  dia  boleh  buat  kerja  gila  untuk  jadi  awek  si  Zahin?  Tak  faham  aku  dengan  lelaki  zaman  sekarang  ni.

Gila!


+++


Sepuluh  tahun  lalu…


HARI  ini  pertama  kali  aku  akan  melangkah  masuk  ke  sekolah  menengah.  Bersama  -  sama  imej  yang  baru  dan  perangai  yang  baru.  Aku  kena  jadi  pelajar  yang  cemerlang  supaya  aku  mampu  membanggakan  ibu.

“Pelajar  baru  ke?”  Suara  seseorang  membuatkan  aku  mendongak.

“Ya”.

“Kelas  mana?  Mana  boleh  merayau  seorang  diri  di  dalam  sekolah  ni.  Bahaya”.  Pesan  lelaki  itu  lagi.

“Saya  sesat”.

Lelaki  itu  memandang  aku.

“Nama  aku,  Zahim  Niyaz.  Kau  boleh  panggil  aku,  Zahin.  Nama  kau?”  Soal  Zahin  bersama  -  sama  wajah  beku.

“Nama  saya,  Amiera  Natasha.  Awak  boleh  panggil  saya,  Miera  atau  Mie”.  Balasku.

Zahin  mencebik.

“Zaman  bila  guna  saya-awak  ni?  Geli  lah.  Kau  guna  je  aku-kau.  Apa  pun,  selamat  berkenalan”.  Bidas  Zahin.

“Selamat  berkenalan”.

“Zahin!”

Aku  terkebil  -  kebil  apabila  melihat  seorang  lelaki  mendekatinya.

“Jom”.  Tanganku  yang  berlapik  ditarik  mengikutinya.

Terkial  -  kial  aku  mahu  mengikuti  langkahnya.  Anehnya.  Kenapa  dia  mahu  lari  dari  lelaki  itu?  Dia  merajuk  dengan  kawan  baiknya  ke?

“Kenapa  kau  lari?”  Soalku  hairan.

“Exboyfriend  aku”. 

Longgar  rahang  aku  apabila  mendengar  dia  kata  begitu.  

Aku  rentap  tanganku  dari  terus  dipegangnya.

“Kau  ni  gay?”  Soalku.

“Kau  sendiri  pun  dengar  apa  yang  aku  cakap  kan?  Takkan  tak  faham  lagi?  Perlu  ke  aku  nak  jelaskan  lagi?”  Tiba  -  tiba  aku  pula  yang  dimarahinya.  Dia  ada  masalah  dengan  bekas  awek  dia.  Aku  pula  yang  menjadi  mangsa  untuk  dia  melepaskan  amarah.

“Aku  tanya  aje.  Bukannya  aku  nak  judge  kau”.  Bidasku.

Zahin  menjuih  bibir.

“Ya,  aku  suka  lelaki.  So?  Kacau  hidup  kau  ke?” 

Aku  menggeleng  perlahan.

“Tahu  pun.  Aku  tak  suka  kau  tanya  aku  perihal  ni  sebab  aku  paling  benci  kalau  orang  sibuk  tentang  life  aku”.  Tegasnya.

“Kalau  kau  setakat  nak  cari  gaduh  dengan  aku,  lebih  baik  kau  tak  payah  menegur  aku!”  

Bibir  merah  Zahin  terus  mengukir  senyuman  senget.

Aku  sendiri  pun  terkedu  melihatnya.

“Aku  tegur  kau  sebab  aku  pilih  kau  untuk  jadi  kawan  baik  aku.  Hadam  kata  -  kata  aku,  Miera.  Bermula  hari  ini,  kau  akan  menjadi  kawan  baik  aku  sampai  bila  -  bila.  Aku  tetap  akan  ada  dengan  kau  bila  kau  perlukan  aku”.  Kata  -  kata  Zahin  yang  penuh  yakin  membuatkan  aku  hilang  kata.

Zahin  mengenyit  mata  kirinya  padaku.

Jikalau  dia  lelaki  normal  memang  aku  sudah  lama  tersangkut  padanya!




16  Oktober  2020


SEMENJAK  hari  itu,  kami  mula  berkawan.  Zahin  yang  pada  mulanya  aku  sangka  bahawa  dia  seorang  lelaki  yang  angkuh  sebenarnya  silap.  Zahin  seorang  lelaki  yang  ceria  dan  sporting.  Cuma,  dia  akan  menjadi  serius  jika  kena  dengan  waktunya.  Paling  aku  tak  tahan  apabila  aku  seringkali  menjadi  asbab  utama  mengapa  Zahin  berpisah  dengan  semua  bekas  kekasihnya.

Disimbah  dengan  air  paip?  Ya,  pernah.

Katak  diletakkan  di  dalam  beg  aku  juga  pernah  dan  pelbagai  lagi  perkara  yang  aku  pernah  kena  sehinggakan  Zahin  memberikan  amaran  kepada  semua  bekas  kekasihnya  agar  tidak  menyalahkan  aku.

Meskipun  dia  gay  tetapi  Zahin  tetap  seorang  Zahin.

Zahin  lelaki  yang  prihatin  dan  dia  sangat  -  sangat  melindungi.

Alhamdulillah,  sudah  sepuluh  tahun  kami  menjadi  kawan  baik.  

Pintu  bilikku  diketuk  dari  luar.

Aku  bingkas  bangun  dari  katil  lalu  tombol  pintu  dipulasku  dengan  perlahan.  Bibirku  menguntum  senyuman  manis  apabila  melihat  ibu  berdiri  di  hadapan  pintu  bilikku.

“Kenapa  ibu?”

“Ini,  Zahin  bagi  kamu”.  Satu  beg  kertas  dihulurkan  padaku.

Aku  kerut  dahi.

“Apa  ni?”  

“Manalah  ibu  tahu.  Kamu  bukalah  sendiri.  Dah  solat  maghrib  ke?”  Soal  ibu  dengan  nada  garang.

Okey,  kalau  aku  jawab  tak  memang  kepala  aku  bakal  diluku  oleh  ibu.

Tapi,  aku  dah  solat  maghrib  terlebih  dahulu  sebelum  mahu  termenung.

“Dah!”

“Bagus.  Jangan  lupa  solat  isyak.  Baru  kamu  boleh  tidur”.  Pesan  ibu  lagi.  Aku  hanya  menganggukan  kepala.

Sepasang  mataku  memerhatikan  ibu  yang  sudah  berlalu  pergi  meninggalkan  aku.

Aku  tutup  semula  dedaun  pintu  dan  mengorak  langkah  mendekati  katil.

Berkerut  dahiku  sebaik  sahaja  mengeluarkan  isi  di  dalam  beg  kertas  yang  diberikan  oleh  Zahin.

Buku  novel  Romeo  dan  Juliet?

Kenapa  dia  pulangkan  semula  kepada  aku?

Aku  selukkan  tangan  ke  dalam  beg  kertas  itu.  Apabila  terasa  sehelai  kertas  yang  berada  di  dalam  itu,  terus  sahaja  aku  ambil  kertas  itu  keluar.

Lekas  sahaja  aku  membuka  kertas  itu.

Aku  tak  berniat  nak  marah  kau.  Minta  maaf.  Kau  pun  kenal  aku  dari  dulu  macam  mana  kan?  Tolong  jangan  sibuk  siasat  tentang  hubungan  aku  dengan  Xia.  Aku  tak  suka  orang  menyibuk.  Anyway,  novel  tu  hadiah  untuk  kau.  Aku  tahu  kau  dah  lama  sukakan  novel  tu  sebab  kau  asyik  pinjam  novel  yang  sama.  Bye.

- Zahin

Bibirku  terus  melebarkan  senyuman  sebaik  sahaja  menghabiskan  nota  ringkas  yang  diberikan  oleh  Zahin.

Buku  novel  itu  pula  dibawa  ke  dalam  pelukkan.

Yes,  akhirnya  aku  dapat  novel  ni.  Arghhh,  aku  suka  betul  novel  ni!

Terima  kasih,  Zahin.

Aku  sayang  kau,  bestfriend.


Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

Karya lain oleh Alliqa_AR