Home Novel Seram/Misteri Berlawan Dengan Syaitan 2
Berlawan Dengan Syaitan 2
Shah Iskandar
5/9/2019 15:31:21
714
Kategori: Novel
Genre: Seram/Misteri
Bab 2

Rahim berjalan terdengkot-dengkot menuju ke pintu rumah. Tongkat itu diangkatperlahan-lahan bagi setiap langkahan. Wajahnya tidak ceria. Setelah berjalanbeberapa ketika akhirnya sampai juga ke pintu rumah.

"PakRamlan...oo… Pak Ramlan!" jerit Rahim dari luar rumah tersebut.

Keadaanagak sunyi. Kemudian terdengar suara dari dalam.

"Siapatu?" soal suara itu.

"SayaPak…Rahim" balas Rahim semula.

"Rahimmana?" soal suara itu lagi.

"Sayalah Pak, semalam saya datang" jawab Rahim yang mula rasa tidak senangdengan pertanyaan demi pertanyaan dari suara itu.

"Pakciktak ingat lah" jawab suara itu lagi.

"Takpela...naiklahmasuk..." jemput suara itu  semula.

Rahimmenolak daun pintu perlahan-lahan. Keadaan agak gelap. Kemudian ada cahayamemancar umpama kilat. Rahim agak terkejut, namun kembali tenang setelahmendapati Pak Ramlan muncul sambil lampu di ruang tamu menyala.

"Rahim..."Pak Ramlan tersenyum melihat tetamu yang datang.

"Pak...apakhabar?" soal Rahim sambil tersenyum melihat Pak Rahim.

"Khabarbaik Rahim. Pak cik tak cam suara Rahim...maaflah" ucap Pak Rahim sambilmenjemput Rahim duduk di ruang tamu rumahnya.

"TakpaPak..." balas Rahim pendek. Dia menyandarkan tongkatnya di dinding sebelumduduk di kerusi.

"Rahimkemalangan ke?" tanya Pak Ramlan apabila melihat keadaan Rahim.

"YaPak..semalam kat simpang tiga depan rumah saya.." balas Rahim apabiladitanya oleh Pak Ramlan.

"Tangkalyang Pak cik bagi tu, Rahim tak pakai ke?" tanyanya lagi.

"Niyang saya datang balik hari ni. Nak tanya pasal tu la" balas Rahim.

"Eh...takmungkin tak berkesan. Pak cik buat khas untuk Rahim tu " terang Pak Ramlanlagi.

"Tangkaltu boleh buat Rahim jadi kuat dan digeruni orang" sambung Pak Ramlan lagi.

"MasalahnyaPak, jatuh motor boleh retak tulang buku lali saya, apa cerita ni? Kata bolehbagi kuat? Macam ni susah lah Pak..." rungut Rahim kepada Pak Ramlan.

"Kalaumacam tu, Pak cik kena buat baru lah..." ucap Pak Ramlan semula.

"Berapapula saya kena bayar tu Pak?" soal Rahim risau. Semalam dah terbangRM5,000 fikirnya sendirian.

"Oh..janganrisau. Tambah duit sedikit ja" jawab Pak Ramlan sambil tersenyum. Beliaumemberi isyarat kepada Rahim untuk mengikut dia masuk ke dalam.

Rahimbangun dengan perlahan sambil dibantu oleh Pak Ramlan. Mereka berdua berjalanmenuju ke sebuah bilik di dalam rumah berkenaan.

PakRamlan membuka pintu bilik. Kedua-duanya masuk ke dalam.

Rahimduduk di atas sebuah kerusi di tepi katil. Pak Ramlan membantunya seketikasebelum duduk di lantai untuk bertafakur.

Rahimhanya memerhatikan sahaja Pak Ramlan duduk membatu buat seketika. Orang tua itumemejamkan matanya dan tidak bergerak langsung dalam 10-15 minit.

Rahimagak resah dengan keadaan Pak Ramlan. Berbeza dengan semalam, dia datang danmembayar sahaja tangkal yang ditempahnya seminggu yang lalu.

Tapihari ini berbeza.

Tiba-tibaPak Rahim menghulurkan segelas air kepada Rahim.

Rahimtersedar dari lamunannya.

"Airapa ni Pak?" soal Rahim.

"Minumlah.Nanti kaki Rahim boleh cepat baik. Lagipun, ada kawan Pak cik nak jumpaRahim" terang Pak Ramlan.

Tanpamembuang masa, air itu diteguk oleh Rahim sehingga habis. Rasanya agak pelik.Namun tidak menjadi masalah bagi Rahim. Kemudian dia terasa kepalanyaberpusing-pusing buat sementara waktu.

Rahimmelihat wajah Pak Ramlan berubah-ubah bentuk, sekejap memanjang dan membujurdan kembali normal. Kemudian mata Pak Ramlan memanjang ke bawah dan ke atasberulang-ulang kali.

Rahimmelihat Pak Ramlan mengangkat tangannya dan jarinya menunjukkan di suatu sudutdalam bilik itu.

Rahimmelihat ke arah yang ditunjukkan oleh Pak Ramlan. Dilihatnya ada seorang lelakiberdiri disitu sambil berpeluk tubuh.

Mukanyaagar kabur dan gelap kerana dia berada di sudut yang agak kurang cahaya. Lelakimisteri itu menghulurkan sesuatu di tangan kirinya.

Rahimterasa seperti sedang berjalan menuju ke arah lelaki itu. Namun satu perkarayang paling dikaguminya adalah keupayaan dia berjalan seperti biasa tanpapenggunaan tongkat.

Rahimmencapai tangan lelaki tersebut. Barang yang ada di tangan lelaki itu diambildan dia kembali berjalan duduk di kerusinya kembali.

Setelahdia duduk, Pak Ramlan menunjukkan sesuatu di tangannya. Rahim mencapai sehelaikertas kecil ditangan Pak Ramlan. Dia meletakkan barang yang diambilnya daritangan lelaki misteri itu diatas meja. Kemudian dia mengambil sebatang pen danmenulis sesuatu di atas kertas tersebut dan menandatanganinya.

Rahimmenyerahkan semula kertas itu kepada Pak Ramlan.

PakRamlan mengambilnya dan menyerahkan kepada lelaki misteri tersebut.

Dengansekelip mata, lelaki itu hilang dari pandangannya.

Rahimkembali tersedar apabila mendengar suara Pak Ramlan.

"Rahim..."panggil Pak Ramlan.

Rahimterkelip-kelip mata memandang Pak Ramlan. Pengalaman yang dilaluinya tadiumpama mimpi nyata. Dia bangun dan hampir terjatuh kerana tidak menggunakantongkatnya. Nasib baik Pak Ramlan sempat memegangnya sebelum dia terjatuh.

§§

 

Rahimmelambaikan tangannya melalui tingkap keretanya ke arah Pak Ramlan yang berdiridi pintu. Matanya tiba-tiba menangkap sesusuk tubuh berdiri di sebelah PakRamlan. Lelaki misteri itu ada di sebelah Pak Ramlan sambil turut melambaikantangannya.

Rahimmengubah pandangannya ke hadapan sebelum kembali memandang Pak Ramlan. Namun,lelaki itu sudah tiada.

Diamemandu keluar dari kawasan rumah Pak Ramlan menuju ke arah jalan besar.

Diihatnyatangkal baru yang diperolehinya hari ni. Sedikit berbeza dengan yang semalam.Tangkal yang baru ini membuatkan dia rasa begitu membara dan hebat.

Diabegitu gembira kerana esok dia akan dapat menguji kehebatan tangkal Pak Ramlanini di tempat kerjanya.

"Ah...esokaku M.C. lagi..." bisik hatinya.

"Takdapatlah aku uji dengan bos aku..." ucapnya lagi berseorangan dalamkereta.

Kemudiandia terlihat sesuatu melalui cermin pandang belakangnya. Sekilas susuk tubuhlelaki misteri di rumah Pak Ramlan tadi dilihat duduk di bahagian belakangkeretanya.

Rahimterkejut dan memberhentikan keretanya di tepi jalan.

Diaperlahan-lahan mengangkat kepalanya dan melihat ke arah cermin pandangbelakang.

Matanyatidak dapat mengesan lelaki tersebut. Dia memberanikan diri untuk memandangterus ke belakang.

Ditoleh kepalanya ke arah tempat duduk belakang dan melihat tiada sesiapa dibelakangnya. Puas di carinya dengan mata namun tiap sudut tempat duduk itutiada apa-apa yang dapat dilihat untuk menyokong ilusi yang dilihat dari cerminpandang belakang sebentar tadi.

Rahimmemandang semula ke arah depan. Bulu romanya terus naik apabila dilihatnya dicermin hadapan keretanya terdapat kesan tapak tangan berbentuk wap betul-betulmenghadap ke arahnya.

Seolah-olahsewaktu dia berpaling sebentar tadi makhluk atau benda tersebut sedangmemerhatikannya dari hadapan cermin keretanya.

Rahimmenarik nafas panjang dan cuba menenangkan dirinya.

"Akuada tangkal ni. Buat apa aku nak takut?" Ucapnya perlahan.

Diakemudian meneruskan perjalanannya semula.

 

§§

 

Tutt...tutttutt...tutt tutt....bunyi telefon bimbit Rahim.

"Hello...siapani?" soalnya apabila nombor yang tertera tiada pengenalan nama dalam phonebook.

Terdengarsuara garau dan kasar menjawab panggilan itu.

"Rahim..."sebut suara itu.

"Siapani hah?" bentak Rahim seketika. Dia menyangkakan ada orang cuba untukmenyakatnya.

Diaterus memutuskan panggilan dengan emosi berapi.

Padamasa itulah Rahim terasa ada orang meniup lubang telinga kirinya. Dia berasaterkejut.

Ditolehmukanya ke sebelah kiri di tempat duduk penumpang.

Pangggsatu tamparan hinggap di pipi kirinya.

"Adoi!.."jerit Rahim.

Diamemberhentikan kenderaan di tepi jalan. Sebaik sahaja kereta sudah berhenti diamengusap pipinya yang ditampar sebentar tadi.

Diamasih mencari punca dia seolah-olah menerima tamparan dari seseorang.

Puasmatanya meliar di segenap ruang dalam keretanya dan dia masih tidak tahu apaatau siapa yang menamparnya.

Rahimkembali mengusap pipinya. Dia masih menyimpan perasaan geram dan sakit hatiberkenaan perkara tersebut.

Telefonnyasekali lagi berbunyi. Tutt...tutt tutt...tutt tutt..

"Hello?Eh, kau jangan main-main dengan aku. Kalau aku..." belum habis Rahimberkata-kata tiba-tiba dia seakan terpukau.

Adasuara dalam telefon itu yang memberi arahan kepadanya.

Rahimhanya mengangguk-anggukkan kepalanya. Matanya tidak berkedip langsung.

Diaseakan tenang mendengar arahan melalui telefon itu. Suara yang didengari ituumpama bisikan yang menghembus bak angin ke dalam lubang telinganya danmematikan sistem logik dalam mindanya.

Setelahpanggilan tamat. Rahim meletakkan telefonnya di tempat duduk sebelah kiri.

Diamembetulkan duduknya di dalam kereta. Kemudian dia terpaku menghalakan wajahnyake arah cermin hadapan kereta.

KeadaanRahim tidak ubah seperti patung yang tidak bernyawa. Dia diam statik ditempatduduknya. Kemudian lampu dalam kereta terpadam.

Padawaktu itu, tiada bunyi apa-apa yang dapat di dengari. Sunyi sepi.

Dalammasa 10 minit Rahim terdiam kaku.

Tiba-tibatelefonnya berbunyi lagi.

Padamasa itulah Rahim menghantukkan kepalanya ke arah stereng kereta berulang-ulangkali.

Hentakkanitu sangat kuat sehingga dahinya mengeluarkan darah pekat. Stereng kereta itubermandi darah Rahim yang seperti sudah hilang akal.

Rahimsemakin galak menghentakkan kepalanya. Stereng itu bergegar kuat dek kuatnyahentakkan itu.

MataRahim terbeliak. Lidahnya terjelir keluar. Namun tenaganya masih bergerak aktifmenghentakkan kepalanya sendiri terus-menerus sehingga darah itu memancutkeluar dari kepalanya.

Cerminhadapan kereta sudah menjadi kabur kerana tindakkan seperti orang hilang akalditunjukkan oleh Rahim.

AkhirnyaRahim menghembuskan nafasnya yang terakhir setelah mengalami kecederaan yangparah di bahagian kepala.

Tubuhnyatidak bergerak lagi. Kepalanya terletak di atas stereng kereta.

Darahpekat membanjiri keretanya.

Rahimsudah menjadi mayat.

Tiba-tibapintu kereta di buka dari luar.

KelihatanPak Ramlan di muka pintu kereta sambil mengukir senyum.

Previous: Bab 1
Next: Bab 3

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

Karya lain oleh Shah Iskandar