Home Novel Keluarga SAYANG, Papa!
SAYANG, Papa!
CutyLyn123
27/4/2019 20:25:14
2,133
Kategori: Novel
Genre: Keluarga
Bab 9


Day  5



DERINGAN   jam  mengganggu  lena  Aydeel.  Tergagau  -  gagau  dia  mencari  jam  loceng  dengan  mata  yang  masih  tertutup.  Dia  merengus  geram  apabila  jam  yang  dicarinya  masih  tak  dijumpai  serta  bunyi  deringan  jam  membingitkan  ruangan  biliknya.


"Icingnya..." Rungut  Aydeel  geram.  Rambutnya  diramas  kasar.


Terus  saja  matanya  terkedip  -  kedip  menerima  cahaya  yang  menembusi  retina  matanya.  Pipi  tembam  si  adik  dicubitnya  kuat.  Geram!


Boleh  jam  menjerit  kat  sebelah  tak  terjaga?  Kalut  dia  mencapai  jam  loceng  lalu  punat  ditutup  mematikan  jam  itu.


Terkebil  -  kebil  matanya  melihat  nota  yang  tertampal  di  belakang  jam  loceng  itu.


"Pa  ni?"  Gumam  Aydeel  sendiri.  Nota  itu  dicabut  lalu  ditiliknya  lama.  Cuba  memahami  setiap  butir  perkataan  yang  ditulis  si  ayah.  Sudahlah  tulisan  macam  cakor  ayam!



Kejutkan  Deen  suruh  mandi.  Tuala,  papa  dah  sangkut  kat  palang  besi.  Air  panas  pun  papa  dah  sedia.  Baju  dan  pampers  ada  kat  atas  katil  dalam  bilik  papa.  Kalau  tak  reti  pakai,  tunggu  aje  Akak  Qis  tu  datang.  Nanti  minta  dia  tolong  pakaikan. 


P/s;  Jangan  nakal  - nakal.  Nanti  papa  goreng  kamu  berdua!    `︿ˊ



Aydeel  mencebik.  


"Pa  inat  tita  ayam  te  nak  doyeng  -  doyeng?  Doyeng  pun  hanit.  Tamau  la  tena  doyeng.  Anti  hanit  adan", Kata  Aydeel  sambil  memeluk  tubuhnya.


Elok  badannya  putih  bersih  nanti,  digoreng  ayahnya  terus  saja  rentung  macam  ikan  hangit  hari  tu.  Tak  mahu  dia!


Terus  dia  merapati  tubuh  adiknya.  Pipi  Aydeen  ditamparnya  lembut.


"Deen  angun...", Lembut  suara  Aydeel  menyapa  gegendang  telinga  adiknya.


"Erm,  antuk...", Balas  Aydeen  perlahan.  Tubuh  dipusingkan  membelakangi  abangnya.  Selimut  kecil  ditarik  menutup  tubuh  kecilnya.


Aydeel  merengus  geram.


"Angun  yah!"  Punggung  Aydeen  ditamparnya  kuat.  Geram  dengan  sikap  adiknya  yang  susah  bangun  tidur.  Macam  manalah  ayahnya  membangunkan  adiknya  yang  satu  ini?  


"Atit  yah  abang". Rungut  Aydeen  sambil  mencerlung  tajam  wajah  abangnya.


Punggungnya  diusapnya  lembut  sambil  menayangkan  wajah  masam.


"Adan  muta.  Cucah  angat  nak  angun.  Aik  Deen  angun  cetayang  cebeyum  abang  toyak  Deen  atuh  tatil", Kata  Aydeel  berbaur  ugutan.  Dia  bercekak  pinggang  sambil  mencerlung  tajam  wajah  adiknya.


Aydeen  berdecit  perlahan.


"Citit  -  citit  nak  mayah.  Abang  pun  da  angkit  peyangai  tuat  ebel  papa",  Omel  Aydeen  perlahan.


"Apa  abang  tak  ngar.  Yeh  Deen  uyang  ayik?"  Soal  Aydeel  dengan  wajah  garang.  Tajam  matanya  mencerlung  adik  kembarnya.


Aydeen  menelan  liur.


"Ta..  tak,  Deen  tak  catap  pa  -  pa  pun",  Nafi  Aydeen.  Kalut  dia  melompat  turun  dari  katil  lantas  terkedek  -  kedek  menuju  ke  bilik  air.


Aydeel  turut  mengekor  langkahnya.


"Pa  ana?"  Soal  Aydeen  sambil  tertoleh  ke  kiri  dan  kanan  mencari  kelibat  si  ayah.  Aneh  pula  bila  pagi  -  pagi  suara  yang  kurang  merdu  ayahnya  itu  tak  memecahkan  kesunyian  rumah  agam  ini.


"Papa  da  pi  teja.  Anti  ada  Tatak  Tish  tu  atang  jada  tita",  Balas  Aydeel  sambil  menjuihkan  bibirnya.  


Aydeen  tarik  muka  masam.  Entah  mengapa  dia  kurang  menggemari  gadis  yang  diminta  si  ayah  untuk  menjaga  mereka  seketika. 


"Deen  nak  mama",  Rungut  Aydeen  sambil  mencebik.


Aydeel  turut  mengangguk.  Dia  juga  mahukan  ibu  mereka.


"Pat  ya  andi.  Anti  tatak  tu  ibe  -  ibe  atang,  iya  jah  biyik  ni.  Atuh  mayuah  tita",  Kata  Aydeel  perlahan.  Tak  sanggup  dibayangkan  jikalau  gadis  itu  melihat  mereka  dalam  keadaan  bogel.


"Tamau  yah!"  Lekas  Aydeen  menjawab  sambil  memeluk  tubuh.  Kepala  laju  digeleng  ke  kiri  dan  kanan.  Mimpi  ngeri!


"Jom  andi",  Tangan  kecil  si  adik  ditarik  sebagai  tanda  menggamit  mengekori  ke  bilik  air.  Membuat  persediaan  jikalau  gadis  yang  bernama  Qismina  itu  tiba  -  tiba  menerjah  ke  bilik  mereka.





"HAI  twins,  oh  god..  comelnya!" Terus  saja  Qismina  menapak  mendekati  Aydeel  dan  Aydeen  sebaik  saja  melihat  kembar  itu  sedang  bermain  dengan  permainan  mereka  diruang  tamu.  


Kembar  nakal  itu  ditarik  ke  dalam  pelukan  lalu  pipi  Aydeel  dan  Aydeen  dikucup  berkali  - kali  membuatkan  wajah  kembar  itu  mula  berubah  marah. Tak  suka  diperlaku  begitu!


"Kamu  berdua  main  apa  ni?"  Soal  Qismina  seusai  puas  menggomol  kembat  comel  dihadapannya.  


Rambut  Aydeel  dan  Aydeen  yang  kusut  masai  dirapikan  sedikit.  Masam  saja  wajah  kembar  itu  apabila  melihat  wajahnya.


"Teyeta",  Balas  Aydeel  sambil  mengangkat  sebuah  kereta  polis  lalu  ditunjukan dihadapan  Qismina.


"Ni,  yang  comel  ni  main  apa?"  Pipi  Aydeen  dicubit  lembut  buat  Aydeen  merengus  geram.  Jelingan  padu  diberi.


Namun  Qismina  masih  tidak  mengerti.


"Alololo,  comelnya  jelingan  dia!" Dagu  Aydeen  dicuit  lembut.  Makin  geram  Qismina  jadinya  dengan  wajah  comel  anak  kembar  milik  Harraz.


"Rumah  ni  papa  kemas  ya?" Soal  Qismina  sambil  matanya  meliar  melihat  keseluruhan  ruang  rumah.


Bersih  dan  kemas.


"Haah.  Papa  tami", Balas  Aydeel  sambil  merenung  wajah  teruja  Qismina.


"Pandainya  papa  kamu  deco  rumah  ni.  Comel  betul  baju  kamu  pakai  ni.  Sesuai  la  dengan  muka  kamu  berdua.  Geramnya!"  Pipi  Aydeel  pula  dicubit  Qismina.  Aydeel  menjuihkan  bibir.  Rimas  pula  rasanya  dengan  gadis  di  hadapannya.


"Mama  yang  detoyet  umah  ni  butan  papa".  Nafi  Aydeen  sambil  menekan  sedikit suaranya.


Bibir  Qismina  melopong  sebaik  saja  mendengar  balasan  Aydeen.


"Pandainya  mama  kamu  berdua",  Puji  Qismina  ikhlas.  Tak  pernah  terfikir  dek  akal  untuk  menghiasi  rumah  cantik  begini.


"Meshti  ya  antik.  Mama  tami  yang  detoyet",  Balas  Aydeel  sambil  tersenyum  sinis.  


"Oh  ya,  kamu  nak  makan  apa?  Papa  suka  makan  apa? Kakak  boleh  masak!"  Teruja  gadis  itu  memandang  wajah  dingin  kembar  comel  dihadapannya.


"Papa  tami  tak  matan!"  Laju  saja  Aydeel  membalas.


"Etui  tu,  papa  tami  tu  yobot!"  Kali  ini  Aydeen  pula  menyokong  kata  -  kata  si  abang.


Qismina  terkebil  - kebil  apabila  mendengar  jawapan  kembar  dihadapannya.  


"Okay..."  Qismina  tersenyum  janggal. 


Tak  apalah  kembar  ini  mungkin  masih  tak  berapa  selesa  dengannya  untuk  masa  yang  pertama.  Nanti  pasal  makanan  kegemaran  si  ayah,  boleh  saja  dia  whatsapp.  Zaman  mellinium.  Mudah  saja.


"Dapur  arah  sana  kan?  Kakak  masak  brakfast  untuk  kamu  berdua  dulu  ya?"  Purse  yang  berada  di  atas  sofa  diambil  lalu  Qismina  mengorak  langkah  menuju  ke  dapur.


"Nak  yar  je  te  tatak  tu  tat  apur?"  Soal  Aydeen  sambil  memandang  wajah  si  abang.


Aydeel  mengetuk  dagunya  seolah  sedang  berfikir.


"Tak  oyeh.  Anti  tayau  yar  tatak  tu  coyang  tat  apur  wat  byekpash  tat  tita,  tah  apa  iya  buh  anti.  Tamau!  Tita  amik  ainan  ni  tita  pi  ain  tat  apur  tu.  Ayam  aca  yang  cama,  tita  uca  je  caya  tatak  tu  macak.  Peyati  etui  -  etui  tatut  iya  buh  enda  tak  eyok",  Terang  Aydeel. 


Terangguk  -  angguk  Aydeen  menerima  penerangan  si  abang.  Bibir  nipis  itu  turut  juga  melopong  dek  terlalu  fokus  mendengar  kata  -  kata  Aydeel.


"Jom  pi  apur!"  Ajak  Aydeel  dengan  penuh  semangat.


"Jom!"  Laju  Aydeen  menyahut.


Terus  permainan  yang  dibelikan  oleh  si  ayah  dicapai  lalu  terkedek  - kedek  mereka   berlari  ke  dapur.





"PAPA  macam  mana  layan  kamu  berdua?"  Soalan  Qismina  buat  Aydeel  dan  Aydeen  yang  sedang  seronok  bermain  terbantut.  Tajam  saja  mereka  merenung  Qismina  sedang  memasak.


Ewah,  sukati  je  nak  tanya  pasal  ayah  orang.


"Papa  tami  edo!"  Balas  Aydeel  kasar.  Sengaja  memburukan  ayah  sendiri.


"Iya  cuta  udut  tami  uwa.  Udut  tamau  beyi  ainan  tayau  tami  natal.  Papa  ceoyang  yang  tejam!"  Sokong  Aydeen.  Siap  dia  tambah  perencah  lagi.


Qismina  tersenyum  kecil.


Roti  telur  yang  siap  digoreng  dibawa  ke  atas  meja.


"Tapikan,  kakak  tengok  cara  papa  kamu  jaga  kamu  berdua  nampak  caring  sangat.  Lemah  -  lembut,  baik..."  Puji  Qismina  sambil  tersenyum.


Wajah  Aydeel  dan  Aydeen  mula  berubah  masam.  


Entah  kenapa  perasaan  jahat  mereka  seolah  ingin  menyuruh  mereka  mengenakan  gadis  di  hadapan  mereka.


"Untungkan  kamu  berdua  ada  papa  macam  tu.  Papa  kakak  dulu  garang  gila.  Takut  kakak  dengan  dia.  Tapi,  bila  kakak  tengok  cara  papa  kamu  berdua,  kakak  nampak  papa  kamu  tu  sangat  lain.  Cara  dia  didik  kamu,  handle  kamu.  Tak  pernah  tengking  -  tengking.  Marah  pun  hanya  sekadar  berpesan  dalam  nada  lembut.  Haih,  tak  boleh  lah  macam  ni!"  Qismina  tersenyum  lalu  menekup wajah  sendiri.


Aydeel  dan  Aydeen  mula  mengepal  penumbuk  kecil  mereka.


Sebelum  ini  blacklist  mereka  hanya  lelaki.  Jangan  buat  mereka  tambah  special  blacklist  hanya  kerana  seorang  perempuan  yang  cuba  merampas  ayah  mereka!

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

Karya lain oleh CutyLyn123