Daftar   |      Log Masuk   |   Lupa Kata Laluan
Home Novel Cinta Jelmaan Rindu
Jelmaan Rindu
Aimi Sofia
10/7/2018 17:27:38
3,586
Kategori: Novel
Genre: Cinta
Bab 13

Keretayang dipandu oleh, Zarul memasuki ke perkarangan rumah, Haji saari serta HajjahSofiah ketika ini. Kereta yang dipandu, Zarul diikuti dengan pemanduan paklang. Dua buah kereta yang tidak pernah dikenali oleh keluarga, Haji Saari kinitelah berhenti di perkarangan rumah banglo mereka.

Nurdiniyang terdengar akan enjin kereta yang berbunyi di halaman rumah terbangun dariduduknya. Melihat akan ia dua buah kereta yang telah tiba di halaman rumahkini.

Jarijemari, Nurdini ketika ini seakan ketulan ais sejuknya. Sejuk kerana takut akansituasi ini.

“Diaorang dah sampai” lafaz, along apabila memandang akan dua buah kereta dihalaman luar kini. Pandangan, along itu turut dilihat oleh tiga dari merekayang lain.

Merekaberempat berjalan keluar untuk menyambut tetamu di luar rumah. Melihat akankereta-kereta yang dipandu oleh tetamu ini membuatkan senyuman lebar terpaluit  di bibir, Hajjah Sofiah serta Haji Saari.

 

Puanrosmah yang kaku di kerusi belakang merasa bercampur baur diri ruang hati.

“Rosmah,kita dah sampai ni. jomlah keluar. Dia orang pun dah tunggu kita tu” ajak,paklang.

 

“YaAllah, kuatlkanlah semangat ku, Ya Allah” lafaz, Ridzal Iman dalam hati.

 

Merekamelangkah keluar dari dalam kereta. Membawa bersama kini dulang hantaran yangtelah dihias cantik.

HajiSaari bersama Hajjah Sofiah meratapi tetamu yang mengatur langkah berjalankearah mereka. Senyuman yang dipahat di bibir, Haji Saari dan Hajjah Sofiahkini hilang. Wajah hairan  menghiasi airmuka mereka disaat menyambut kedatangan para tetamu.

 

“Assalamualaikum,tuan rumah” pak lang memberi salam sebagai pembuka biara.

Alongserta angah menyambut kedatangan mereka dengan berjabat tangan. Tidak lekang senyumandi bibir mereka semenjak tadi. Dulang hantaran disambut mereka dan memperlawahadirin yang hadir untuk masuk ke dalam rumah.

Perlawaaandari along dan angah tidak terus melangkah oleh puak rombongan. Merekamenghulurkan tangan untuk bersalam dengan orang tua, Nurdini ketika ini.

 

Nurdiniyang melihat dari jendela bilik keadaan tersebut terlihat wajah ibu danabahnya. Dia hendak mula menangis ketika ini. Perasaan takut akan amarah ibu bapanyaketika ini mendahului segala perasaannya buat masa sekarang.

 

“Kenapaengkau yang datang, Rosmah? Mana calon menantu aku, Rosmah??” teguran, HajjahSofiah kepada Puan Rosmah dengan wajah yang mencuka.

“Sayadatang dengan rombongan untuk memenuhi permintaan, Nurdini dengan anak saya,Iman” jawab, Puan Rosmah dengan lancar kepada pertanyaan, Hajjah Sofiah yangmula menunjukkan wajah yang seakan berang.

“Apa??!!Ank kau nak meminang anak aku, Dini??! Ni!! kedangan kau orang untuk menyuntinganak aku??” tempik, Hajjah Sofiah di hadapan wajah, Puan Rosmah.

“Ibu,abah, kalau ye pun… jemput tetamu masuk dalam dulu. Jangan sampai orang lain dengar”pinta, angah yang perasan akan tindakan ibunya ketika ini.

Lalu,angah memegang bahu, Ridzal Iman untuk menyuruh masuk ke ruang tamu. Langkah,Ridzal Iman ketika ini diikuti oleh mereka semua termasuk, Puan Rosmah sertaHajjah Sofiah.

Pararombongan tidak terus duduk di sofa. Mereka hanya memilih untuk berdiri. Begitujugadengan keluarga, Nurdini yang hanya memilih untuk berdiri menghadap pararombongan.

“Hajjah,haji, saya datang membawa hajat dari kakak ipar saya, Rosmah. Tujuan kamidatang hari ni, adalah untuk menyerahkan cincin risik kepada anak hajjah denganhaji, kepada, Nurdini” lafaz pak lang yang turut berdiri di situ.

Hajisaari, mendengus. Disapunya wajah dengan sebelah telapak tangan. Ditanggalnyakopiah yang diapakai dan mencampakkan diatas meja di situ.

Merekayang lain hanya memandang perilaku, Haji Saari ketika ini.

“Saya,sebagai bapa kepada, Dini tak bersetuju dengan lamaran yang kamu bawak”kata-kata dari, Haji Saari jelas didengari oleh semua yang berada di situ. Paklang memandang wajah, Ridzal Iman yang kini tunduk melihat lantai.

“Tujuankami baik, haji. Tujuan kami untuk menyatukan, Iman dengan Dini. Sebab tu kamidatang untuk merisik anak perempuan, haji. Lagipun, anak haji dengan anaksaudara saya, Iman  dah berkawan dekatsetahun. Bagi saya tak eloklah kalau kita halang cinta mereka?” kata, pak langlagi seakan berbaur nasihat.

“Hey!Apa? Cinta?? Sejak bila anak aku bercinta dengan kau, Iman? Ha?? Kau jangan nakreka cerita yang bukan-bukan ye, Iman! Anak aku taknaklah orang yang sengkekmacam kau ni!! Apa yang kau ada ha?? Setakat rumah buruk peninggalan bapak kau,setakat kereta buruk kau, kau ingat kau layak untuk meminang anak aku??!! Oo…kau bawak kereta-kereta hebat dekat luar sana, untuk nak bagitahu aku… yang kaumampu nak masuk meminang anak aku??! Ha??!” tengking, Hajjah Sofiah sertamenghina, Ridzal Iman di hadapan semua tanpa belas kasihan.

“Hajjah,saya datang dengan tujuan baik. Kalau, hajjah tak setuju cakap elok-elok.Jangan menghina anak saya!” ungkap, Puan Rosmah dengan sedikit nada amarah.

“Kauorang dipersilakan balik. Saya tidak akan bersetuju dengan pinangan yang kauorang bawak. Dipersilakan keluar dari rumah saya” giliran, Haji Saari pulabercakap dengan puak rombongan sambil menunjukkan jari telunjuk menghala kearahpintu.

“Sebelumbalik, sebelum pak cik dengan mak cik halau kami, boleh panggil, Nurdini keluardulu” bercakap, Zarul dengan lantang dan melangkah setapak kearah dirian, HajiSaari.

“Kauni anak lebai, Azman kan?” tanya, Haji Saari memandang tepat ke anak mata,Zarul.

“Yesaya. Saya, Zarul anak lebai, Azman” jawab, Zarul yang tidak kalah memerhati kedalam anak mata, Haji Saari.

“Akurasa…kau tak payah masuk campur dalam urusan kami. Dini, bukan sesiapa dengankau dan dia orang ni pun takde kena mengena dengan kau. Lebih baik kau janganmasuk campur dan jangan kurang ajar dengan aku!” kata, Haji Saari yang menujutepat kata-kata kepada, Zarul.

Zarulmemandang wajah, Haji Saari sambil tersenyum. Pandangan, Zarul juga dialaihkankepada wajah, Hajjah Sofiah.

“Dini?!Dini?!” pekik akan nama, Nurdini oleh, Zarul yang masih berdiri di situ.

 

Nurdiniyang merah matanya akibat menangis berlari keluar setelah namanya dipanggiloleh seorang lelaki.

“Abah?”Nurdini berlari menuju kearah, Haji Saari. Lengan, Haji Saari disentuh oleh, Nurdini.Memandang wajah, Haji Saari seakan merayu.

“Abah…tolonglah terima pinangan dari, Iman…” rayu, Nurdini sambil meratapi wajah bapakandungnya, Haji Saari.

“Lelakimacamni ke kau nak buat laki? Yang takde apa-apa dalam hidup! Pendidikan entahkemana! Takde masa depam! Larat ke kau nak makan nasi lemak hari-hari??!! “tengking, Haji Saari kepada anaknya, Nurdini.

“Abah…tolonglah. Dini sayangkan, Iman… abah. Dini cintakan, Iman. Dini nak kahwindengan, Iman,  abah…” rayu, Nurdini lagisambil menangis. Nurdini tidak kisah akan tetamu yang hadir. Baju kebaya merahyang cantik dipakainya kini, sudah tiada makna lagi.

 HajiSaari enggan mendengar rayuan dari anak perempuannya itu. Haji Saari menampar wajahgebu, Nurdini sehingga tubuh kecil itu jatuh di atas lantai.

“Dini?”panggil, Ridzal Iman setelah melihat keadaan, Nurdini ketika ini. Ridzal Imaningin melangkah kearah, Nurdini tetapi bahunya dihalang oleh, Haji Saari.Penampar, Haji Saari beralih pula pada wajah, Ridzal Iman.

“Abah!!”pekik, Nurdini setelah melihat perilaku, Haji Saari.

“Sudah!Cukup, Iman! Mari kita balik!” ajak, pak lang yang juga turut marah dengansituasi yang berlaku sekarang.

Bahu,Ridzal Iman di pegang oleh sahabat baiknya, Zarul untuk mengajak pulang.

“Makcik… tolonglah, Dini… tolonglah, Dini… tolonglah, Dini… Dini nak bersatu dengan,Iman. Tolonglah, mak cik….” Merayu, Nurdini pada kaki, Puan Rosmah.

Langkah,Puan Rosmah terhenti di situ di saat, Nurdini merangkul betisnya.

PuanRosmah turut menangis apabila melihat apa yang dilakukan, Nurdini. Puan Rosmahmeleraikan rangkulan tangan, Nurdin di betisnya.

“Iman…!”jerit, Nurdini akan nama itu setelah melihat puak rombongan itu sedang menyusunlangkah hendak keluar.

 

RidzalIman di dalam kereta yang dipandu, Zarul hanya diam membisu. Air matanyamenitis kini. Tangisnya seorang lelaki yang dihina sekaligus mungkin terpaksameninggalkan, Nurdini selamanya.

RidzalIman tidak menoleh kiri atau kanan. Hanya memandang depan dengan mata kaburdipenuhi air mata dalam kelopak matanya.

Zarulmemandu arah lain. Pemanduan, Zarul meninggalkan kampung itu. Beberapa minitkemudian, berhentinya, Zarul pada satu tasik.

Melihatkeadaan, Ridzal Iman, yang seakan lemah, muncul perasaan kasihan di dalam benaksanubari, Zarul.

Sabarlah,Iman. Aku faham keadaan kau sekarang”.

Zarulmahu meneruskan lagi bicaranya setelah melihat tiada balasan bicara dari temanbaiknya. “Allah punya maha kuasa, Iman. Hari ini dia orang hina kau, akandatang dia orang akan tengok kejayaan kau. Percayalah cakap aku”

“Berjayaapa, Zarul? Aku bukan kau yang punya pendidikan tinggi dan kerja besar. I dont have nothing! Aku takde apa-apa,Zarul. Hidup aku tak punya apa-apa! Dini juga tak layak untuk aku ke?Apa kenadengan hidup aku ni, Zarul!!! Aku juga manusia, Zarul!” luah, Ridzal Imansambil sebak. Dia tidak menghiraukan perasaan malu apabila menangis di hadapansahabat baiknya, Zarul.

“Kaupercaya Allah itu wujud kan? Kau percayakan Allah maha esa dan maha adil?? Doaorang teraniaya dimakbulkan tuhan, Iman!” pujuk, Zarul yang menggenggam eratpada bahu, Ridzal Iman.

 

“Selamani, abah hantar kau ke universiti  untukbelajar tinggi, lengkapkan ijazah kau, tapi apa kau bawak balik pada abah,Dini?!! Tengking, Haji Saari pada anaknya, Dini yang kini terkulai layu masihmenangis tertunduk lemah di lantai itu sejak tadi.

Nurdinitidak menjawab pertanyaan bapanya, Haji Saari. Dia hanya memilih untuk terusmenangis. Tangisannya tidak dapat dihentikan.

“Kaupandang apa dekat, Iman tu?? Kau pandang wajah segak dia je ke?? Kau sedar takyang dia tu takde masa depan, Dini??!!” tengking, Haji Saari sambil menghembusnafas geram.

Alongserta angah dan juga, Hajjah Sofiah hanya memandang dan mendengar apa yangdiperkatakan oleh, Haji Saari.

“Salahke, orang yang takde pelajaran, orang yang tak bergaji besar, tapi baik, nak ambil,Dini jadi isteri? Salah ke… abah, ibu?!” tanya, Nurdini sambil memandang tepatke wajah ibu bapanya.

“Sejakbila pandai menjawab ni?! sejak bila?? Sejak berkawan dengan budak yang takdemasa depan tu ke??!” marah pula, Hajjah Sofiah pula.

“Takkiralah apa pun jawapan kau, Dini. Dengar sini, abah… takkan merestui kaudengan, Iman. Andai kau kahwin dengan, Iman… antara kau dengan abah, putus antarabapa dengan anak! Kau ingat, Dini!” selepas berkata, Haji Saari meninggalkanmereka yang lain.

Nurdinimasih menangis di lantai. Meraungnya sekuat hati. Mengenangkan akan sikap ibubapanya melayan rombongan merisik dari, Ridzal Iman.

Angahberjalan kearah, Nurdini. Membantu, Nurdini untuk bangun. Nurdini yang lemahberjalan memasuki ke dalam kamar ditemani angah

Nurdiniduduk di atas katil dan tersedu-sedu dan masih berbaki tangisannya ketika ini.Wajah sayu, Nurdini dilihat oleh angah.

“Sudahlah,Dini. Tak guna pun menangis, kan? Sebagai anak, kita kena dengar nasihat ibudengan abah. Buat dia orang happy.Jangan buat apa yang dia orang larang” pesan, angah sambil membelai rambut adikperempuannya, Nurdini.

“Angah…Dini buat salah ke? Angah bukan tak kenal, Iman kan? Iman tu budak baik. Selama,Dini kenal, Iman dia langsung tak pernah ambil kesempatan dekat, Dini. Takkankerana dia susah, abah dengan ibu larang? Perlu ke, Dini ikut kata-kata ibuabah? Lainlah kalau, Iman tu penagih dadah! Iman tu baik, angah!” menangis lagi,Nurdini ketika ini.

Angahmenyentuh bahu, Nurdini serta disuruhnya sabar. Lalu, angah meninggalkan, Nurdiniyang masih menangis di bilik.

 

Paklang dan mak lang memilih untuk kembali pulang ke kediaman mereka selepasmenasihati serta menenangkan, Puan Rosmah dengan keadaan yang telah berlakuhari ini.

PuanRosmah kini duduk sayu menunggu kepulangan anak lelaki bujangnya, Ridzal Iman.

 

Tidakbeberapa lama kemudian, ridzal iman dihantar pulang oleh, Zarul. Setelah, Zarulmeninggalkan perkarangan rumah, Ridzal Iman masuk ke dalam rumah.

 

“Puashati? Ha? Mak tanya puas ke hati kamu tu?!” sergah,  Puan Rosmah yang menyambut kepulangan anaknya,Ridzal Iman.

RidzalIman hanya menjawab persoalan dari, Puan Rosmah dengan hanya pandangan wajah.

“Ibutanya ni, Iman! Puas hati tak tak dengan apa yang orang caci, orang hina kamu?!Puas hati??!!” tengking, Puan Rosmah dengan basah di pipi disirami air mata.

Puanrosmah menangis kini. Tangisan, Puan Rosmah tidak diselindungkan lagi. “Sudahberapa kali mak pesan dekat kamu… jangan biar orang hina kita! Apa yang orangtak suka… jangan buat. Tapi kamu degil! Taknak dengar cakap mak!”.

“RidzalIman masih berdiri kaku di situ. Air matanya dapat disekat supaya tidak tumpahdi hadapa, Puan Rosmah.

“Iman,hanya ikut perasaan Iman, mak. Jodoh pertemuan kita tak tahu.  Bila, Iman jatuh cinta dengan, Dini… Iman berhasratnak halalkan hubungan kami” Ridzal Iman menjelaskan hasrat hatinya ketika ini.

“Sudah!Mulai sekarang mak taknak dengar lagi perkataan cinta dari mulut kamu. Kalaukamu nak juga kahwin, kamu cari orang yang sesuai dengan kamu. Kamu cari orangyang layak dengan kamu! Cari yang sepadan dengan kamu!! Dengar sini, Iman… pandangmuka ibu!!”.

RidzalIman memandang kini wajah, Puan Rosmah. Air mata, Ridzal Iman tumpah di hadapan,Puan Rosmah kini.

“Kamu denggan, Dini… ibarat enggang denganpipit. Kamu lupakan, Dini! Lupakan hasrat kamu yang nak jadi sebahagian daripadakeluarga, Haji Saari!! Dia orang tidak pernah suka dengankamu, Iman! Apatah lagi nak terima kamu sebagai menantu dia orang. Janji denganmak! Janji, Iman!!” Puan Rosmah memandang tepat pada wajah, Ridzal Iman yangsedang menangis perlahan.

Imankini hanya memandang wajah ibunya tanpa mengungkapkan perkataan janji. Puan Rosmahbangun dan meninggalkan, Ridzal Iman di situ.

 

Terkulailayu di atas katil akan tubuh, Nurdini. Perasaan rindu terhadap, Ridzal Iman tidakpernah pudar walaupun sudah terjadi perkara seperti siang tadi. Mengambiltelefon bimbit di tepi bantal tidur lantas mencari pada nama, Ridzal Iman.

 

RidzalIman memandang nama yang terpapar di skrin telefon. Melihat akan dia beberapakali, Nurdini menghubunginya pada malam ini.

RidzalIman akur. Akur untuk menjawab panggilan telefon dari kekasih hati iaitu, Nurdini.Kerana baginya, buat apa hendak menabur amarah kepada, Nurdini yang tidakmelakukan apa-apa kesalahan.

“Dini?”sebut akan nama itu di saat menjawab panggilan tersebut.

“Iman,saya minta maaf pada awak dengan apa yang dah terjadi pada keluarga awak pagitadi. Saya minta maaf sangat-sangat dengan awak pasal layanan keluarga sayapada keluarga awak siang tadi, Iman” ucapan maaf dari, Nurdini dengan tangisan.

“Dini,bagi saya lebih baik awak ikutkan saje apa kata mak ayah awak” digagahkan, RidzalIman untuk mengungkap perkataan itu.

“Iman?Awak sanggup membunuh cinta kita? Awak sanggup tinggalkan harapan kita? Awaksanggup lupakan saya, Iman?”

“Apayang boleh saya buat lagi, Dini? Saya hanya mampu berdoa, bersujud pada Diatentang nasib hubungan kita. Saya rasa hubungan kita takkan pergi kemana” luah,Ridzal Iman dengan keluhan.

“Janganjadi pengecut, Iman! Jangan mengaku kalah dengan situasi sekarang!”

“Habistu?Awak nak saya buat apa, Dini?? Saya nak mengadap orang tua awak pun… saya dahtak mampu. Saya takkan diberi peluang untuk buka mulut pun, Dini. Macamanauntuk saya nak bagi harapan pada awak tentang hubungan kita di masa akan datang?”terang, Ridzal Iman agar, Nurdini mengerti akan maksudnya.

“Mudahnyauntuk mengalah kan, Iman? Awak tahu tak, saya sanggup ketepikan orang tua saya,demi awak!”.

“Janganjadi bodoh, Dini. Awak takkan kemana-mana kalau dengan saya. Setialah dengan orangtua awak, dan tinggalkan saya. Jangan buat keputusan ikutkan rasa” rayu, RidzalIman.

“Tak!Saya yakin jodoh saya dengan awak! Kalau awak taknak usaha, biar saya usaha seorangdiri” kini, Nurdini memutuskan panggilan telefon.

RidzalIman yang duduk di kamarnya, tidak tahu lagi apa yang harus dia lakukan kini.Memikirkan soal keluarga, Nurdini yang menentang niat baik mereka untuk bersatu,memikirkan juga keputusan, Nurdini yang tidak mahu mengalah serta memikirjanjuga perasaan ibunya, Puan Rosmah.

 

 

 

 

 

 


Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.