Home Novel Keluarga SAYANG, Papa!
SAYANG, Papa!
CutyLyn123
27/4/2019 20:25:14
4,991
Kategori: Novel
Genre: Keluarga
Bab 8


RIUH  -  rendah  dapur  dengan  suara  anak  beranak.  Dapur  yang  pada  mulanya  suci  bersih  terus  bersepah  dengan  tepung,  esen  vanila,  telur,  gula,  garam  dan  pewarna  makanan.


"Amik  ni!"  Tapak  tangan  kecilnya  dilekap  pada  pipi  kanan  Harraz  buat  mata  Harraz  membulat.


"Berani  ya? Rasa  ni!"  Tepung  yang  bersisa  disapu  pada  wajah  kecil  anak  sulungnya  buat  Aydeel  menjerit  marah.


Kuat  ketawa  Harraz  melihat  wajah  anaknya  bertukar  masam.


"Pa  ni  ceyek  tat  muta  Deel?  Yeyet  yah!"  Marah  Aydeel.  


Nafasnya  turun  naik  sambil  memandang  wajah  Harraz.  Memang  nak  kena!


"Amik  ni",  Dua  biji  telur  dilambung  kemudian  pecah  apabila  telur  menimpa  Harraz.  Membulat  mata  Harraz  apabila  asetnya  termahalnya  sudah  dikotori  bau  hanyir  telur.


"Deel!"  Harraz  menjerit  geram.


Aydeel  ketawa  jahat  melihat  wajah  si  ayah  sudah  merah  padam.


"Mari  sini!"  Lengan  kecil  Aydeel  dicengkam  lalu  sebungkus  tepung  dituang  pada  Aydeel  buat  tubuh  kecil  itu  dikotori  dengan  tepung.


"Hahah, hantu  tepung  goma!  Macam  mok  cun  dah", Harraz  mengekek  ketawa.


"Papa!"  Aydeel  bercekak  pinggang.


"Papa,  Deen  nak  ayir  cu..."  Aydeen  yang  menapak  masuk  ke  dapur  terhenti  apabila  melihat  ayah  dan  abangnya  nampak  selekeh  dengan  telur  dan  tepung.  Pewarna  makanan  tercelek  di  pipi  kanan  dan  kiri  serupa  askar  lagi.


"De..  Deen",  Aydeen  mula  mengundur  setapak  melihat  ayah  dan  abangnya  memandangnya  lain  macam.  Pandangan  dengki!


Terus  Aydeen  ingin  memecut  tatkala  ayah  dan  abangnya  mula  menerkamnya.


"Tamau!"  Aydeen  mula  meronta  apabila  ayahnya  mencempung  tubuhnya  lalu  si  abang  kembarnya  pula  menapak  mendekatinya  lalu  pewarna  makanan  yang  berwarna   hijau,  kuning,  merah  dan  biru  dicelek  pada  wajahnya  buat  wajah  kacaknya  sudah  menjadi  warna  seperti  pelangi.


Sakan  Harraz  dan  Aydeel  ketawa  jahat  melihat  hasil  karya  Aydeel  pada  wajah  adiknya.


"Papa  dan  abang  hat!"  Amuk  Aydeen  lantas  menerkam  tubuh  ayahnya  dan  abangnya.  Mengekek  tawa  Harraz  apabila  wajah  Aydeel  mula  dikotori  pula  dengan  pewarna  makanan.


"Papa  pun  tena  judak!" Kali  ini  tawa  jahat  Aydeel  pula  meletus  melihat  wajah  Harraz  menjadi  warna  hijau.


"Shyek",  Meletus  tawa  kembar  nakal  itu.


Terus  Harraz  merengus  geram  lalu  wajah  tembam  anak  tembamnya  digomolnya.


Riuh  -  rendah  rumah  agam  itu  dengan  suara  tiga  beranak  itu.


Harraz  berhenti  ketawa.  Dia  bangun  sambil  menepuk  -  nepuk  bajunya  yang  dipenuhi  tepung.  Begitu  juga  baju  Aydeen  dan  seluruh  tubuh  Aydeel.


Dapur  yang  tokang  pecah  dipandang  dengan  wajah  terkebil  -  kebil.


"Jom  kemas  dapur.  Lepas  tu  kita  mandi  sama  -  sama",  Cadang  Harraz  sambil  menyerabaikan  rambutnya.  Langsung  tak  selesa  bila  telur  berada  di  rambutnya.


"Jom",  Laju  saja  Aydeel  dan  Aydeen  setuju.


Lagi  cepat  mereka  membantu  ayah  mereka  mengemas,  lagi  cepat  mereka  boleh  membersihkan  diri.


Tambah  -  tambah  bila  kena  telur.


Yuck,  bau  hanyir  macam  papa!





ANAK  mata  Aydeel  dan  Aydeen  mengikut  gerak  -  geri  ayah  mereka.  Ayah  mereka  ke  sana,  mereka  turut  memandang  ke  sana.  Harraz  ke  sini,  mereka  turut  juga  memandang  ke  sini.


Harraz  merebahkan  tubuhnya  di  atas  katil.  Terus  saja  kembar  nakal  itu  menempel  pada  tubuh  si  ayah.  Aydeel  baring  disisi  kanan  Harraz  manakala  Aydeen  pula  memanjat  naik  tubuh  ayahnya.


"Nat  te  papa?"  Soal  Aydeel  sambil  mendongak  memandang  wajah  ayahnya  yang  sudah  memejamkan  matanya.


"Penat  sikit",  Balas  Harraz  sambil  tersenyum.


"Papa,  ni  apa?"  Soal  Aydeen  sambil  melekapkan  tapak  tangan  kecilnya  pada  parut  yang  terdapat  pada  perut  ayahnya.


"Yang  ni?"  Soal  Harraz  lembut  sambil  menangkap  tangan  kecil  milik  Aydeen.


"Pa  tu  papa?"  Kali  ni  giliran  Aydeel  pula  menyoal  apabila  melihat  Harraz  tak  membalas  soalan  adiknya.  Sebaliknya,  bertanya  kembali.


"Ini  namanya  parut, sayang".  Balas  Harraz  lembut.  


"Payut?  Tenapa  ada  payut  papa?"  Bibir  halus  Aydeen  tak  berhenti  menyoal.  Jari  tembamnya  menyentuh  parut  si  ayah  seakan  bekas  jahitan.  Mesti  sakit.


"Ini  parut  papa  selamatkan  mama",  Balas  Harraz  sambil  memandang  wajah  anak  kembarnya.


"Biya  papa  ce...  yamat... tan  mama?"  Soal  Aydeel  sepatah  demi  sepatah.  Dia  sendiri  tak  mengerti  kenapa  panjang  sangat  perkataan  selamat  itu.  Jenuh  dia  nak  menyebut.


Harraz  berteleku  seketika.


Aydeel  dan  Aydeen  langsung  tak  berkalih  dari  memandang  wajah  ayah  mereka.


"Deel  dan  Deen  nak  dengar  satu  cerita  tak?"  Dalih  Harraz  lembut.  Postur  tubuhnya  dibetulkan  sedikit  supaya  bersandar  pada  kepala  katil.  Tubuh  kecil  Aydeel  diangkat  diletakkan  di  atas  perutnya  bersebelahan  dengan  Aydeen.


"Ciyita  apa  papa?" Soal  Aydeel  teruja.


Wajah  Aydeen  turut  menunjukan  riak  yang  sama  seperti  abang  kembarnya.


"Dulu  masa  Deel  dan  Deel  belum  lahir,  papa  dah  fikir  nama  untuk  anak  -  anak  papa.  Mula  -  mula,  papa  nak  letak  nama  kamu  berdua  Harraz  juga  tapi  mama  tak  bagi",  Harraz  tersengih  apabila  mindanya  kembali  mengulang  tayang  momen  isterinya  yang  sarat  mengandung. 


Masam  wajah  isterinya  apabila  dia  menyatakan  yang  dia  ingin  meletakan  juga  nama  Harraz  pada  anak  kembarnya.  


"Tenapa  mama  tak  agi?"  Soal  Aydeen  dengan  wajah  polos.


Aydeel  juga  berkerut  hairan.


"Mama  takut,  bila  Deel  dan  Deen  dah  dewasa  nanti,  isteri  kamu  berdua  akan  lalui  apa  yang  mama  lalui.  Dia  tak  mahu  semua  tu  jadi.  Sebab  tu  papa  tak  letak  nama  Harraz.  Papa  letak  nama  Hyraz  dan  Hyriz.  Kalau  tidak,  mesti  sedap  nama  anak  -  anak  papa.  Aydeel  Harraz  dan  Aydeen  Harraz.  Huish,  sedapnya!"  Kata  Harraz  sambil  tersengih.


Aydeel  dan  Aydeen  hanya  diam  mendengar  cerita  si  ayah.


Harraz  tersenyum  kecil.


"Tapi  mama  tak  sedar  sebenarnya,  semua  tu  jadi  bukannya  sebab  nama  papa.  Tapi  sebab  mama",  Kata  Harraz  perlahan.


Kehadiran  Fasha  dan  Adnan  yang  memerangkapnya  kononnya  untuk  memusnahkan  mahligai  yang  terbina  hanya  sekadar  umpan.  Syaqif  yang  mahukan  isterinya  sanggup  menggunakan  keluarganya  sendiri.  Mujurlah  dia  peroleh  bantuan  Amir.  Jikalau  tidak,  tak  tahulah  bagaimana  lokasi  rumah  Syaqif.


"Tenapa  cebab  mama?  Mama  ada  buat  cayah  te?"  Soal  Aydeen  sambil  merenung  si  ayah.


"Te  mama  wat  oyang  mayah?"  Soal  Aydeel  pula.


Laju  Harraz  menggeleng.  Rambut  anak  kembarnya  dibelainya  penuh  kasih.


"Mama  cantikkan?"  


"Antik!"  Serta  -  merta  Aydeel  dan  Aydeen  menjawab  bersama  senyuman  yang  terukir  di  bibirnya.


"Mama  baik  kan?"  Soal  Harraz  lagi.  Bibirnya  mengukir  senyum  melihat  anak  kembarnya  mengangguk.


"Sebab  itulah  orang  jahat  nakkan  mama.  Mama  cantik,  mama  baik,  perwatakan  mama  menarik.  Mereka  ugut  papa  sampai  papa  tak  sedar  mereka  sebenarnya  mahukan  mama",  Terang  Harraz  telus.


Matanya  dipejam  rapat.  


Bila  diingatkan  semula  tentang  kebodohannya  meninggalkan  isterinya.  Sehingga  Ayreena  yang  terseksa.


"Papa...",  Serentak  Aydeel  dan  Aydeen  menampar  dada  si  ayah  mengarah  supaya  si  ayah  membuka  mata.


"Tapi  lepas  mama  mengandungkan  anak  -  anak  papa,  papa  dah  berazam  papa  nak  bahagiakan  keluarga  kita.  Sebab  tu  mama  aje  yang  jaga  kamu  berdua  masa  kecil  sebab  papa  sibuk  kerja",  Terang  Harraz  seusai  wajah  tertanya  -  tanya  anak  kembarnya  menjamu  ruangan  mata.


Aydeel  dan  Aydeen  mengukir  senyum.  Terharu  pula  hati  kecil  mereka.


"Papa...",  Dada  bidang  si  ayah  ditepuk  -  tepuk.


"Ya  Deen?"  Soal  Harraz  lembut.  Pipi  Aydeen  dicubitnya  lembut. 


"Pa macud ama Hayyash  tu?"  


Aydeel  melemparkan  pandangan  ingin  tahu  pada  ayahnya  sebaik  saja  mendengar  soalan  adik  kembarnya.


"Maksudnya,  orang  yang  warak".  Balas  Harraz  perlahan.


"Wayak  tu  pa  puyak?"  Soal  Aydeel  hairan.


"Warak  tu,  arif  pasal  agama.  Dia  orang  yang  alim",  Jelas  Harraz  sambil  mencuit  lembut  hidung  kecil  Aydeel.


"Papa  wayak  tew?"  Soalan  Aydeen  buat  Harraz  terdiam.


Lambat  Harraz  menggeleng  sambil  tersengih.


Dia  bukannya  warak.  Serba  -  serbi  pasal  agama  tu  dia  tahulah.  Setakat  nak  membimbing  keluarga  kecilnya  dia  masih  mampu.  Tapi  kadang  -  kala  dia  juga  beremosi.


Aydeel  dan  Aydeen  mencebik.


"Ni  papa  nak  beritahu  pada  kamu  berdua  ni".  Suara  Harraz  kembali  menarik  minat  anak  kembarnya.


"Esok  papa  kena  pergi  kerja.  Papa  dah  minta   Kak  Qis  datang  jaga  kamu  berdua",


"Tenapa  papa  tak  antar  tami  tat  umah  nyang?"  Soal  Aydeel  sambil  mengerutkan  dahinya.


"Etui  tu,  oyeh  tami  umpa  macu",  Tambah  Aydeen  pula.


"Nak  tahu  sesuatu  tak?" Soal  Harraz  sambil  menjeling  wajah  anak  kembarnya. Anak  kembarnya  ditarik  merapat  pada  tubuhnya.


"Hari  tu,  papa  dengar  cerita  yang  ada  dua  ekor  anak  singa  ni  masa  papa  hantar  pergi  rumah  nyang,  dua  ekor  anak  singa  tu  pergi  buli  pula  ayah  sedara  mereka.  Boleh  buli  guna  belon  yang  diisi  dengan  sabun?  Kesian  ayah  sedara  mereka  tu",  Harraz  menggeleng  sambil  tayang  muka  simpati.  Kononnya  dia  bersimpati  dengan  nasib  yang  menimpa  ayah  sedara  anak  singa  itu.


Aydeel  dan  Aydeen  tarik  muka  masam.


"Eh,  kenapa  muka  kamu  berdua  masam  ni?"  Soal  Harraz  sambil  menjungkit  sebelah  keningnya.


"Papa  hat,  papa  peyyi  tami!"  Marah  Aydeen.


"Etui  tu,  tami  buyi  pacu  cebab  iya  ampash  macu  dayi  tami!"   Sokong  Aydeel.


Harraz  tergelak  sinis.


Mengena  pula  umpannya  ni.


"Ada  papa  sebut  nama  'Deel  dan  Deen'  ke?"  Soal  Harraz  sambil  memandang  wajah  comel  anak  kembarnya.  Tak  padan  dengan  kecil,  otak  tu  geliga  sungguh!  Ada  aje  akal  nak  membuli  orang  dewasa.


Wajah  Aydeel  dan  Aydeen  mula  berubah.  Seakan  kembar  nakal  itu  telah  kalah  dengan  membongkarkan  kesilapan  diri.


"Sebab  itu  papa  tak  mahu  hantar  kamu  berdua  kat  rumah  nyang  dah.  Kamu  berdua  ni  mentang  -  mentang  handsome  macam  papa,  senang  aje  nak  raih  kasih  sayang  nyang  dan  mak  su  kamu.  Boleh  pula  tu  pergi  buli  pak  su  kamu.  Kesian  pak  su  kamu  tu  kena  marah  dengan  mak  su  tau.  Bergaduh  suami  isteri  tu",  


Aydeel  dan  Aydeen  berdecit.


Kantoi  sudah.


"Esok  Kak  Qis  tu  datang,  dia  tolong  jagakan  kamu  berdua.  Kamu  jangan  nakal  -  nakal  tau", Pesan  Harraz.  Anaknya  ni  bukannya  boleh  dipercayai  sangat.


"Atak  Tish  tu  ciapa?"  Soal  Aydeel  sambil  mengerutkan  dahinya.


"Alah,  kakak  yang  kamu  berdua  malukan  papa  kat  kedai  hari  tu",  Balas   Harraz  sambil  memandang  wajah  anak  kembarnya.


"Tish?  Papa  nak  yium  tatak  tu?! Deel  yeport  tat  mama!"  Jerit  Aydeel  geram.  Dada  bidang  ayahnya  dipukul  kuat.  Berani  ayahnya  ingin  mengantikan  ibu  mereka.


"Yah,  papa  hat!"  Amuk  Aydeen.


"Hey,  apa  ni  pukul - pukul  papa?  Sakitlah.  Nama  dia  Qismina  sayang.  Bukan  papa  nak  kiss  dia",  Pujuk  Harraz  lembut.  Tangan  kecil  anak  -  anaknya  ditangkap  laku  diganggam  erat.


"Papa  pandil  tatak  tu  cayang! Papa  tak  cayang  mama!"  Kali  ini  Aydeel  mula  teresak.  Marah  si  ayah  sudah  mula  beralih  hati  pada  perempuan  lain.


Aydeen  turut  menangis  tatkala  melihat  si  abang  menangis.


"Ya  Allah...."  Harraz  mengurut  pelipisnya.


Perangai  anak  kembarnya  ini  sebiji  macam  perangai  isterinya  semasa  mengandungkan  kembar  nakal  ini.  Boleh  pula  menangis  teresak  -  esak  apabila  dia  keluar  berjumpa  Roseel?  Walhal  bukan  dia  keluar  berjumpa  Roseel  seorang.  Roseel  datang  bersama  suaminya,  Ifzan.  Kata  Ifzan,  Roseel  ingin  meminta  maaf  kepada  isterinya  atas  khilafnya  dulu.


"Deel,  Deen..."  Harraz  cuba  memujuk  anak  kembarnya.


"Papa  panggil  sayang  tu  kat  kamu  berdua.  Lagipun,  papa  takkan  sayang  sesiapa  macam  papa  sayangkan  mama,  Deel,  Deen  dan  baby.  Papa  takkan  cium  sesiapa  selain  mama",  Terang  Harraz  sebaik  saja  melihat  anak  kembarnya  tak  lepas  memandang  wajahnya.


"Etui  ni?"  Soal  Aydeel  semula.


"Betul,  sayang".  Balas  Harraz  lembut.  Ubun  - ubun  anak  kembarnya  dicium  bersilih  ganti.


"Pomish  papa  tak  tan  yium  peyempuan  ceyain  mama?"  Aydeen  terkedip  - kedip  memandang  wajah  Harraz.


Harraz  tahan  senyum.  Lalu  dia  mengangguk  perlahan.


"Promise",  Tangan  kecil  anak  kembarnya  diambil  lalu  digenggam  pada  jari  kelingkingnya.

Previous: Bab 7
Next: Bab 9

Portal Ilham tidak akan bertanggungjawab di atas setiap komen yang diutarakan di laman sosial ini. Ianya adalah pandangan peribadi dari pemilik akaun dan ianya tiada kaitan dengan pihak Portal Ilham.

Portal Ilham berhak untuk memadamkan komen yang dirasakan kurang sesuai atau bersifat perkauman yang boleh mendatangkan salah faham atau perbalahan dari pembaca lain. Komen yang melanggar terma dan syarat yang ditetapkan juga akan dipadam.

Karya lain oleh CutyLyn123